DPG Media, het moederbedrijf van VTM, Q2 en Qmusic, brengt dit jaar een betaalde streamingdienst uit, een “Vlaamse Netflix” noemen ze het zelf. DPG Media wacht dus niet op andere mediagroepen om aan het initiatief deel te nemen. Of die deelname er uiteindelijk komt, is nog af te wachten. Ook investeert de mediagroep in een tweede VTM-zender.
DPG Media rolt een nieuwe, betaalde streamingdienst uit naast het gratis platform VTM GO. Via de zogenaamde “Vlaamse Netflix” zal je kunnen kijken naar creatieve, Vlaamse content, die zo breed mogelijk wordt aangeboden. Dat laat DPG Media weten in een persbericht. De naam, startdatum en prijs van de streamingdienst zijn nog niet bekend.
Daarnaast zullen ook buitenlandse series en films aangeboden worden. “Hierop zal heel wat exclusieve content te zien zijn, met fictie als belangrijkste genre”, zegt DPG Media. “Zo staat het al vast dat De Bende van Jan De Lichte op het platform te zien zal zijn.”
Dirk Lodewyckx, algemeen directeur TV, radio en streaming bij DPG Media, zegt ook dat er in het bedrijf een aparte content-afdeling in het leven geroepen wordt om beslissingen te maken over het aanbod van de streamingafdeling en de klassieke zenders. De belangrijkste formats van DPG Media zullen hoe dan ook op de verschillende platforms te bekijken zijn.
Gesprekken met VRT en SBS
DPG Media voerde ook gesprekken met de VRT en SBS, de mediagroep achter VIER en VIJF, om samen de “Vlaamse Netflix” uit te bouwen. Of die samenwerking er uiteindelijk komt, valt nog af te wachten. Lodewyckx hoopt dat de Vlaamse regering het initiatief zal “faciliteren”, maar gaat ervan uit dat de streamingdienst het eerste jaar sowieso verlies zal draaien.
Telenet, dat ook deels eigenaar is van de zenders VIER, VIJF en ZES, heeft een Play- en Play More-streamingaanbod. In de catalogus is heel wat content te vinden van de Amerikaanse dienst HBO. Die pakketten hebben samen zo’n 416.700 abonnees. Toch zou Telenet over een “Vlaamse Netflix” praten als de voorwaarden gunstig zijn.
VRT-woordvoerder Hans Van Goethem zei dit over het initiatief: “Het is onze overtuiging dat we willen meewerken aan elk initiatief dat het Vlaamse ecosysteem versterkt, waarbij VRT haar onafhankelijke rol als publieke omroep kan behouden.”
Nieuwe zender
Mensen kijken steeds minder naar programma’s op het moment dat ze uitgezonden worden. Toch lanceert de mediagroep een tweede VTM-kanaal dat breder gaat dan de familiezender VTM. De twee kinderzenders van DPG Media, VTM Kids en VTM Kids Junior, smelten samen vanaf 2 maart. In plaats daarvan komt er de tweede VTM-zender. Of Q2 verdwijnt, is niet duidelijk.
Om te compenseren voor het samensmelten van de kinderzenders wordt het aanbod op de gratis dienst VTM GO uitgebreid. Zo kocht DPG Media de uitzendrechten van onder andere de Nickelodeon-hitprogramma’s Paw Patrol en Spongebob.
DPG Media onthult ook dat VTM GO maandelijks meer dan 500.000 actieve kijkers en 11,5 miljoen views per maand lokt. Uiteraard zullen de nieuwe programma’s van de tweede VTM-zender ook daar te bekijken zijn.