Het parcours van Belgica, de meest recente film van Felix Van Groeningen, is zo stilaan gereden en de cijfers zijn teleurstellend. Hoewel ze een kleiner publiek verwacht hadden dan de 400.000 bezoekers die The Broken Circle Breakdown wist te lokken, blijft deze 86.000 toch flink onder de verwachtingen.
Belgica, de nieuwe Felix Van Groeningen, was voor het verschijnen de grote film waarvan alle andere Vlaamse releases schrik hadden. Alles bleek afgestemd op de grote hit: er was de grote promotiecampagne met onder meer de bon voor een gratis ticket in De Stadaard en het NMBS-relletje over de (te) vulgaire affiche, de naam Felix Van Groeningen, de gewonnen prijs op het hippe Sundance Film Festival én de fuzz rond de soundtrack van Soulwax.
Studio Brussel pikte How Long van The Shitz – één van de nummers in de film – op en zette het in hoge rotatie op hun playlist. Het nummer haalde ook de eerste plaats in De Afrekening: een filmhit leek in wording. Toen dan ook nog eens de berichten kwamen dat Belgica wereldwijd aan Netflix verkocht werd (een primeur) leek het duidelijk: Belgica is the shit.
Wij hebben ‘m twee keer gezien en ja: Belgica is een straffe film.
“Een opdoffer van formaat”
Ondanks dat alles vond Belgica maar moeilijk zijn publiek. Slechts 86.000 mensen vonden de weg naar de zaal. “Met zo’n cijfer kun je onmogelijk blij zijn”, zegt producent Dirk Impens in Het Nieuwsblad. Impens zegt ook dat dit voor Felix Van Groeningen “een opdoffer van formaat is”, voor Van Groeningen was Belgica dan ook al lang een passieproject.
“Bleek dat we een pure art-housefilm hebben gedraaid”, zegt Impens nog “en daarvoor is in Vlaanderen sowieso slechts beperkte belangstelling.”
Bron: Het Nieuwsblad