Eindejaarslijstjes: Dit waren onze 100 favoriete internationale nummers van het jaar 2023

Muziek is voor velen onder ons een dagelijkse metgezel. Op het openbaar vervoer of in de auto. Wanneer je wil feesten en dansen of wanneer je getroost wil worden. Een jaar zonder muziek, daar kunnen wij ons niets bij voorstellen. Er was gelukkig meer dan genoeg keuze om een playlist uit samen te stellen. Opvallend: het aantal mannen en vrouwen is nagenoeg evenwichtig verdeeld, zonder dat dat op voorhand een streefdoel was. Het wijst er vooral op dat steeds meer vrouwelijke artiesten de kansen krijgen (en grijpen) die ze verdienen. Wat volgens ons de 100 beste internationale singles waren, geven we hier graag mee. De eerste 25 nummers krijgen een korte toelichting mee, onderaan staan alle nummers verzameld in één playlist waarmee je in 6 uur en 35 minuten het jaar kan doorfietsen.

1. The National feat. Phoebe Bridgers – Your Mind Is Not Your Friend

Voor The National was 2023, met niet één maar wel twee albums, een vruchtbaar jaar. Het mocht weer eens, want frontman Matt Berninger had de afgelopen jaren met een writer’s block en een knoert van een depressie, en dat niet voor de eerste keer. De man weet helaas dus waar hij over zingt in Your Mind Is Not Your Friend en dat is allicht de reden waarom het nummer van zo diep lijkt te komen. De backing vocals van niemand minder dan Phoebe Bridgers zijn een eerder subtiele aanwezigheid, maar net daardoor ook helemaal perfect.

2. Angel Olsen – Nothing’s Free

In 2022 stond Angel Olsen nog in ons lijstje van de beste albums van het jaar met het prachtige ‘Big Time’, in 2023 volgde een ep’tje, ‘Forever Means’, met vier nummers. Daarop klinkt de zangeres nachtelijker dan ooit tevoren. Ook het prachtige Nothing’s Free straalt duisternis uit, en past perfect bij de donkere dagen van het najaar, hoewel het plaatje in april is uitgekomen. De tekst is eerder beperkt, maar is niet mis te verstaan. “I’m broken” zingt Olsen, maar tegelijkertijd omarmt ze een nieuw begin (“Like breaking free/Out of the past, these chains I know”). De eenzame pianonoten en de saxofoonsolo maken het nummer helemaal af.

3. boygenius – Not Strong Enough

Julien Baker, Phoebe Bridgers (hier is ze alweer) en Lucy Dacus brachten in 2018 al een ep’tje uit als boygenius en brachten dit jaar hun eerste volwaardige album uit. En wat een album! Over het kleinood dat toepasselijk “The Record’ getiteld werd, lees je in het albumlijstje meer, maar hét prijsbeest is wat ons betreft Not Strong Enough. Het nummer is aanstekelijk, radiovriendelijk en zelfs springerig, maar herbergt wel een tekst over zelftwijfel. Phoebe Bridgers zei in een interview met Rolling Stone dat zelfhaat een godcomplex kan zijn waardoor je denkt dat jij de meest fucked up persoon bent die ooit geleefd heeft. Maar, troostte ze ook meteen, dat is niet zo.

4. RAYE – Ice Cream Man.

De Britse zangeres RAYE bracht dit jaar ook een knappe plaat uit, ‘My 21st Century Blues’. Daarop staat ook Ice Cream Man waarop de zangeres, die eigenlijk Rachel Agatha Keen heet, vertelt over een ervaring van seksueel grensoverschrijdend gedrag met een producer. Ice Cream Man is een empowerend nummer, RAYE benoemt zichzelf als “a very fucking strong woman”, maar de bijhorende videoclip is klein en kwetsbaar. In close-up zien we de zangeres wenen en wegkwijnen in een hoekje. Ze zingt ook over hoe dat ging, in de knappe tekstregels “And then I fell into some things that were unhealthy/A place where no one heard me asking them to help me.” In de clip verschijnt tegn het einde een boodschap in beeld waar op te lezen staat dat wanneer zij het slachtoffer werd van mishandeling en verkrachting ze bleef zwijgen en zichzelf de schuld gaf van wat er gebeurd was. “This evil has more power over us in the dark than it does in the light”, schrijft ze nog.

5. The Last Dinner Party – Nothing Matters

2023 bleek het jaar van de vrouwengroepen te zijn, want naast boygenius gooiden ook The Beaches en The Last Dinner Party hoge ogen. De groep stond al in voorprogramma’s van grote artiesten als Nick Cave, Florence & The Machine en The Rolling Stones nog voor er maar één single was uitgebracht. Nothing Matters was hun debuutsingle en ontplofte nét na het tekenen van hun platencontract in april van dit jaar. Deze zomer staat de groep ook op de affiche van Rock Werchter waar ze ongetwijfeld zullen scoren met deze song over een puur fysieke seksuele relatie die toch doet dromen van een diepere connectie.

6. The Smile – Bending Hectic

Ook in 2023 was er geen nieuws van Radiohead, maar Thom Yorke en Jonny Greenwood lijken nog niet klaar om The Smile los te laten. In januari van het nieuwe jaar verschijnt het tweede album van het nieuwe project van het tweetal dat zichzelf aanvult met drummer Tom Skinner. Bending Hectic was de eerste vooruitgeschoven single en laat een nieuw geluid voor de band horen. Het eerste gedeelte van het acht minuten durende nummer klinkt zacht, met een ietwat jazzy jengelend gitaartje en sferische synths, waarna een The Shining-achtige sirene een tweede explosief gedeelte van het nummer inluidt. Als The Smile op deze manier is beginnen experimenteren zijn wij nog meer benieuwd naar het album ‘Wall Of Eyes’, dat op 26 januari zal verschijnen.

7. Billie Eilish – What Was I Made For?

Billie Eilish is er nog maar net 22 geworden – echt waar! – maar lijkt al een eeuwigheid mee te draaien. De laatste toevoeging aan haar muzikale oeuvre is What Was I Made For?, de intieme soundtrack die ze schreef voor de Barbie-film. Het mooie aan dat nummer is dat het niet enkel op de film van toepassing is, maar ook daarbuiten perfect kan dienen. We wensen haar een Oscar toe voor haar bijdrage aan de film. Als dat lukt, zou ze tweevoudig Oscarwinnaar zijn op haar 22ste, nadat ze ook al een beeldje kreeg voor haar soundtrack van No Time To Die.

8. Olivia Rodrigo – Vampire

Nog jonger dan Billie Eilish is Olivia Rodrigo. Ze is 20 jaar jong en bracht dit jaar haar tweede album ‘GUTS’ uit. Daarop is ze net als op de voorganger bloedeerlijk en creatief in haar teksten. Vampire doet er ons weer aan denken dat we best nooit ruzie met haar zoeken, want Rodrigo is onverbiddelijk. Degene over wie ze haar tekst heeft geschreven wordt “bloodsucker” en “famefucker” genoemd, “Bleedin’ me dry, like a goddamn vampire.” En dan is het nog niet gedaan, “You can’t love anyone/’cause that would mean you had a heart” is de ultieme steek in het hart. Dat Olivia Rodrigo zo creatief met taal kan omgaan in een popnummer, vinden we haar grootste verdienste.

9. Depeche Mode – Ghosts Again

Met het overlijden van Andy Fletcher op 26 mei 2022 werd Depeche Mode plots een duo. ‘Memento Mori’ – een Latijnse spreuk die best vertaald kan worden als “denk eraan te moeten sterven” werd hun eerste plaat als tweetal. Een groot deel van de opnames waren al achter de rug op het moment dat Fletch stierf, maar het gebeuren geeft de plaat wel een extra betekenis. Ghosts Again werd in februari gelost als eerste single en klinkt nu al als een klassieker van de band. Ongetwijfeld komt deze ook langs wanneer de band op dinsdag 6 februari opnieuw in het Sportpaleis staat.

10. Daughter – Be On Your Way

De Britse band Daughter bracht in 2023 voor het eerst in zeven jaar een nieuw album uit, waarvan Be On Your Way de eerste single was. De band, die zich met het anthem Youth (2013) in ieders hart nestelde, klonk op die single even melancholisch dan eerder, doch ietwat hoopvoller. Het nummer draait rond een diepe connectie met iemand anders, los van of het dan over een liefdesrelatie of een ander soort relatie gaat. Volgens zangeres Elena Thorna, die zich door de videoclip schrijdt doorheen treinen en metrotunnels, gaat Be On Your Way niet over een verlies of wanhoop, maar eerder over het vertrouwen in en de acceptatie van het voortschrijden van de tijd en over hoe mensen daarbinnen verbonden kunnen blijven. Voor Daughter is dat inderdaad een zeer hoopvolle boodschap. 

11. The National – Tropic Morning News

Voor Matt Berninger, die Tropic Morning News schreef met de hulp van zijn vrouw Carin Besser, was dit nummer de uitweg uit de writer’s block die hij ervaarde. Het Tropic Morning News was een metafoor voor de dagelijkse donkerte en verwijst naar nieuws dat bijna altijd slecht is, naar het doomscrollen als dagelijkse routine. Aaron Dessner noemt de tekst Dylan-esque en wist toen Matt Berninger hiermee kwam aandraven dat een nieuw hoofdstuk voor The National begonnen was.

12. Queens Of The Stone Age – Emotion Sickness

Ook Josh Homme van Queens Of The Stone Age heeft geen al te beste periode achter de rug. Zijn vechtscheiding werd helemaal uitgesmeerd in de pers, hij verloor een aantal vrienden zoals Mark Lanegan en daarbovenop kreeg hij zelf nog te maken met kanker. De teksten voor het nieuwe album ‘In Times New Roman…’ waren naar eigen zeggen zijn uitweg. Op het eerste album van de Queens in zes jaar klinkt de band weer een stuk potiger. In dit nummer schrijft hij over de neerwaartse spiraal in de relatie met zijn ex Brody Dalle.

13. Blur – The Narcissist

En het regende comebacks, want niemand minder dan Blur liet voor het eerst in acht jaar nog eens een album op de wereld los. De eerste single uit ‘The Ballad Of Darren’ was The Narcissist. Op geheel eigen wijze vertelt Damon Albarn hier over ego en zelfreflectie.

14. The Rolling Stones feat. Lady Gaga & Stevie Wonder – Sweet Sounds Of Heaven

Hadden we al iets gezegd over comebacks? The Rolling Stones losten hun eerste album in zeven jaar (de coverplaat ‘Blue & Lonesome’ uit 2016) en hun eerste album met origineel materiaal sinds ‘A Bigger Bang’ uit 2005. Angry was de eerste single uit die plaat en staat wat verderop in de lijst, maar wij waren helemaal gegrepen door het soulvolle Sweet Sounds Of Heaven. The Stones laten daarop een kant horen die we misschien wel wat te weinig van hen horen en maken het geheel meteen zeer ambitieus: in 7 minuten en 22 seconden horen we niet alleen Mick Jagger en Lady Gaga elkaar naar een hoger niveau stuwen, maar het is ook niemand minder dan Stevie Wonder die de piano en andere toetsen in het nummer verzorgt. Bijzonder trouwens: Lady Gaga en The Rolling Stones waren toevallig in dezelfde studio aan het werk – Lady Gaga was er aan het werk voor het vervolg op Joker – toen iemand “Mick wants to see you” kwam zeggen. Ze stapte de studio binnen, zag The Rolling Stones en Stevie Wonder, zette zich neer op de grond en kreeg een hoofdtelefoon aangereikt van Mick met de woorden “go and do your thing then”. Wat er toen gebeurde was pure improvisatie.

15. Sharon Van Etten – Quiet Eyes

Sharon Van Etten maakte de soundtrack bij Past Lives, onze favoriete film van het jaar. Het nummer is zeer Sharon Van Etten, maar past ook heel erg bij de thematiek van de film. We kunnen de ene niet meer zonder de andere zien. Wanneer Van Etten “Is this really a mystery life?/We’re running from our own mistakes” rolt de film weer voor onze ogen voorbij. Past Lives speelt overigens nog maar net in de bioscoop en is een ontzettende aanrader.

16. Froukje – Houden Van Mij

Houden Van Mij, de nieuwe single van Froukje is het meest minimalistische werk dat ze al heeft afgeleverd, maar meteen ook het mooiste. De Nederlandse zangeres zingt er over het belang van zelfliefde en hoe belangrijk het is om een periode terug te plooien op jezelf en je vrienden nadat je hart gebroken is. “Ik heb genoeg aan mijn vrienden/Ik heb genoeg aan wie zij zijn/Ik ben genoeg en ik verdien het/Om te houden van mij”, schrijft ze mooi.

17. Romy – Loveher

Loveher is het mooiste liefdesliedje dat Romy al schreef. De zangeres van The xx, die er intussen ook een solocarrière op nahoudt, schrijft in Loveher over de sterke connectie tussen haar en haar partner (“Never in the world have two others been closer than us”), maar ook over hoe ze bepaalde dingen precies daarom tussen hen twee willen houden. Zo beschrijft ze het vasthouden van elkanders hand onder de tafel, niet omdat ze zich schaamt, maar “it”s just/some things are for us“. En zingt ze nog, “when they ask me, I’ll tell them/Won’t be ashamed, no, I can’t wait to tell them.” De productie was in handen van Romy en Fred again..

18. The Beaches – Blame Brett

Zoals weleens gezegd wordt gaan 95% van de liedjes over de liefde. De ene bezingt hoe zalig het is om verliefd te zijn, de ander bezingt een gebroken hart. De Brett waar The Beaches hun grote doorbraakhit Blame Brett aan te danken hebben is Brett Emmons van de Canadese rockband The Glorious Sons. Hij zat drie jaar in een relatie met Jordan Miller, de zangeres van The Beaches. Ze benadert haar breuk met de nodige dosis humor. Zo zingt ze in de openingsregels van Blame Brett “Done being the sad girl/I’m done dating rockstars/From now on only actors.” Met Blame Brett stonden The Beaches maar liefst 8 weken op de eerste plaats in De Afrekening. Ook deze volledig uit vrouwen samengestelde band speelt volgende zomer op Rock Werchter.

19. The Last Dinner Party – Sinner

Meer naar boven hadden we het al over The Last Dinner Party en ook de tweede single van die band was een groot succes. In Sinner horen we opnieuw de samenzang die kenmerkend wordt voor de band, maar is de gitaar nadrukkelijker aanwezig dan in Nothing Matters. In het algemeen lijkt het nummer te draaien rond een verlangen naar minder complexe tijden, vooral dan waar het om aanrakingen en seksualiteit draait.

20. Sufjan Stevens – Will Anybody Ever Love Me?

De singer-songwriter Sufjan Stevens brak ieders hart toen hij dit jaar zijn album ‘Javelin’ uitbracht. Pas bij de release van het album verklaarde Stevens dat hij het album opdroeg aan zijn partner Evans Richardson. Het was meteen de coming-out van Sufjan Stevens, die eerder nooit echt dieper op zijn geaardheid was ingegaan. Op de tweede single uit ‘Javelin’ – die vertrouwd en zachtjes tokkelend begint, maar die er naarmate we verder in het nummer afzakken een koor en een hoop elektronica bij krijgt – vraagt de Canadees zich af wie er ooit nog van hem zal kunnen houden.

21. Black Pumas – Angel

Wie nog niet overtuigd is van het kunnen van Black Pumas moet maar eens naar Angel luisteren, een single die ze uit hun album ‘Chronicles Of A Diamond’ trokken. Het nummer is Black Pumas op zijn zachtst en meest soulful en laat ook wat invloeden vanuit de gospel horen. Eric Burton klonk nooit oprechter als zanger. Over de betekenis van het nummer zegt hij dat de inspiratie voortkwam uit de nood aan een toevluchtsoord nadat er heel wat gaande was in zijn buurt en familie. Niet dat we aandelen hebben, maar ook deze band speelt op Rock Werchter 2024.

22. Yard Act – The Trench Coat Museum

De band rond James Smith blinkt meestal uit in snedige nummers, maar voor The Trench Coat Museum trokken ze maar liefst acht minuten uit. Hoe langer het nummer vordert, hoe beter we ’t gaan vinden en hoe meer we aan LCD Soundsystem moeten denken. En dat is natuurlijk nooit een slecht ding. Yard Act teasde de track al eerder, maar gaf toen ook al meteen aan dat het nummer niet op hun aankomende album ‘Where’s My Utopia?’ zou passen, dat uitkomt op 1 maart. De band bracht het nummer dan maar uit als losstaande single.

23. Christine & The Queens – A Day In The Water

Christine & The Queens loste de single A Day In The Water welgeteld twee dagen voor de release van het album ‘PARANOÏA, ANGELS, TRUE LOVE’ dat op 9 juni uitgebracht werd. De show die daar live bij hoorde was redelijk compromisloos: hits uit eerdere albums kregen geen plekje in de setlist, die bestond enkel en geheel uit songs van het nieuwe album. Op die plaat is het erg naar de jaren 80 lonkende A Day In The Water onze favoriet. Het nummer gaat over het willen ontvluchten van de druk en drukte die het dagelijks leven met zich meebrengt.

24. Stephen Sanchez – Be More

De Amerikaanse singer-songwriter Stephen Sanchez bracht na eerder twee ep’s te hebben uitgebracht in 2023 ook zijn debuutalbum uit, ‘Angel Face’. Daarop stond ook zijn eerdere hit Until I Found You, maar Be More moet daar zeker niet voor onderdoen. Sanchez presenteert hiermee een ongecompliceerde lovesong, verlangend naar een diepere verbinding. Daarbij laat de man graag zijn indrukwekkend vocaal bereik horen.

25. Freya Ridings – Weekends

In 2017 scoorde Freya Ridings een hit met Lost Without You, maar beweren dat iedereen sindsdien weet wie Freya Ridings is, is de waarheid geweld aandoen. Ze bracht sindsdien twee platen uit, waaronder ‘Blood Orange’ van dit jaar. Wie daar eens naar gaat luisteren, kan niet anders dan erkennen dat de Britse flink over wat songschrijverstalent beschikt. Zo is ook Weekends een aanstekelijke popsong, maar gaat het nummer over wie de moeite neemt om te luisteren wel over gevoelens van isolatie en eenzaamheid (“I’m so fucking lonely/ no one really knows me”) na een break-up.

Beluister hier onze volledige top 100 favoriete internationale nummers van het jaar 2023:

Meer
Lees meer...