Geschreven met input van Dutch Vans.
Op termijn moeten alle bedrijfsauto’s elektrisch worden. Dat zal men in de eerste plaats doen door te sleutelen aan de fiscale stimuli. Wie na 2026 voor een bedrijfswagen op benzine of diesel kiest, zal de auto niet langer fiscaal kunnen aftrekken. Voor een lichte vracht daalt de aftrekbaarheid met vijftig procent. Of dat zal volstaan voor de elektrische overstap is niet duidelijk. De elektrische bestelwagen is namelijk niet meteen een populaire keuze.
Bedrijven kiezen massaal voor dieselbestelwagens
Elektrische bestelwagens bestaan al langer, maar raken maar moeilijk verkocht. In 2021 was 3 procent van de in Europa verkochte bestelwagens elektrisch. België scoort daarbij opvallend slechter: amper 1,1 procent van de verkochte bestelwagens in ons land was elektrisch aangedreven. Het ging om 757 exemplaren, wat wel een stijging was van 60 procent ten opzichte van een jaar eerder. In vergelijking met de 66.500 dieselbestelwagens blijft het echter om een peulschil gaan.
Dieselbestelwagens blijven met andere woorden de populairste keuze. Vorig jaar werd 93 procent van de verkochte bestelwagens in ons land aangedreven door een dieselmotor. Bij 4,8 procent van de gevallen ging het om een benzinemotor en in ongeveer 1 procent van de gevallen ging het om alternatieve brandstoffen. Het gaat dan bijvoorbeeld om gasvormige brandstoffen als CNG, waterstof of LPG.
In de Europese Unie zijn soortgelijke cijfers te zien. Ook daar is diesel veruit de populairste keuze (90,2 procent), gevolgd door benzine (3,8 procent). Wel is het zo dat in de Europese Unie ruim 1,5 procent van de nieuw verkochte bestelwagens hybride modellen zijn. Dat zijn bestelwagens die een elektromotor combineren met een verbrandingsmotor. Het nadeel op het gebied van autonomie wordt dan gecompenseerd door de verbrandingsmotor. In ons land worden er zo goed als geen hybride bestelwagens verkocht.
De logische keuze voor dieselbestelwagens
De keuze voor de dieselwagen is heel begrijpelijk. In de eerste plaats scoort diesel heel goed als het op verbruik aankomt. CNG is wat dat betreft een valabele vervanger, maar het aanbod aan CNG-bestelwagens is beperkt en niet iedereen heeft toegang tot CNG-tankstations. Het aanbod van dieselbestelwagens is wat dat betreft veel ruimer, ook op de immer populaire tweedehandsmarkt.
Een elektrische wagen leasen, is duurder dan een diesel- of een benzinebestelwagen leasen. Op de tweedehandsmarkt doet de elektrische bestelwagen het over het algemeen ook minder goed en is het prijziger. We namen de proef op de som en we gingen op zoek naar de populaire VW crafter occasion. Bij Dutch Vans levert dat tientallen dieselbestelwagens op met prijzen vanaf 8.700 euro (excl. btw). Daarnaast vonden we welgeteld één elektrische variant waarvoor je dan wel 39.700 euro (excl. btw) op tafel dient te leggen.
Verder zijn er natuurlijk nog andere obstakels te overwinnen, bijvoorbeeld wat de actieradius betreft. Daar zitten veel bedrijven toch wel mee. Het is een van de redenen waarom veel benzine- of dieselrijders weigerachtig staan tegenover de elektromotor. De nog niet doorgebroken hybridevariant kan daar misschien een oplossing op bieden.
Fiscale regels promoten de dieselbestelwagen
Daarnaast speelt natuurlijk de lichtevrachtfiscaliteit een belangrijke rol. Bij personenwagens wordt diesel al lang fiscaal gemuilkorfd, terwijl zakelijke dieselbestelwagens worden getolereerd. Dat men de regels de komende jaren wil verstrengen, kan de elektrische bestelwagen interessanter maken. Maar ook nu voorziet men echter een uitzondering en komt er een apart kader voor de lichtevrachtfiscaliteit.
De fiscale stimuli zullen de elektrische broertjes dan wel toegankelijker maken, maar zullen echter na 2026 worden afgebouwd. In 2031 zal ook een elektrische bedrijfswagen nog maar voor 67,5 procent aftrekbaar zijn.