Facebook en Instagram onder vuur van EU: onvoldoende aanpak van propaganda

De Europese Commissie start een onderzoek naar Meta, het moederbedrijf van Facebook en Instagram, vanwege mogelijke inbreuken op de Digital Services Act (DSA). De aanleiding is een succesvolle propaganda-actie van een Russisch desinformatienetwerk, waarbij advertenties niet als zodanig werden gelabeld.

Door Corneel Vanfleteren

Met de Europese verkiezingen in aantocht is de EU extra alert op valse informatie en propaganda. De Commissie wil dat gebruikers duidelijk kunnen zien waar een advertentie vandaan komt. Meta had meer moeten doen om dit gebrek aan transparantie op zijn platformen te detecteren en te stoppen, zo luidt de kritiek.

Bezorgdheden over desinformatie en kinderbescherming

Naast de kwestie van propagandalabelling, baart de EU zich ook zorgen over andere aspecten van het functioneren van Facebook en Instagram. Zo is er aandacht voor de manier waarop het platform schadelijke video’s aanpakt en desinformatie rond conflicten zoals de oorlog in Gaza verspreidt. Ook vindt de EU dat minderjarigen beter beschermd moeten worden op de platformen en er zijn nog steeds zorgen over de nieuwe Twitter-kloon Threads van Meta.

Metawoordvoerder Ben Walters benadrukt dat het bedrijf “al een goed ingeburgerd proces heeft voor het identificeren en beperken van risico’s op onze platformen”. Hij voegt toe dat Meta al samenwerkt met de Europese Commissie. Echter, Meta spande recentelijk een rechtszaak aan tegen de Commissie over een heffing die het moet betalen om de DSA te handhaven. Het bedrijf stelt hier al 11 miljoen euro voor te willen uittrekken in 2024, terwijl de Commissie beweert dat het viervoudige nodig heeft.

Strengere regels voor techgiganten

Meta is niet het enige techbedrijf dat met de strengere Europese regels te maken krijgt. Ook TikTok en andere platforms worden nauwlettend in de gaten gehouden. Onder de DSA kunnen overtreders boetes tot 6 procent van hun wereldwijde inkomsten opgelegd krijgen.

De Europese Commissie zet dus hard in op het bestrijden van desinformatie en het beschermen van gebruikers op online platformen. Meta en andere techbedrijven zullen zich aan de strengere regels moeten aanpassen om te voorkomen dat ze hoge boetes opgelegd krijgen.

Meer
Lees meer...