Facebook gaat voor gebruikers een functie in het leven roepen zodat ze geen reclame van politieke partijen meer zien verschijnen op hun tijdlijn. De functie verschijnt eerst in de Verenigde Staten en wordt later uitgerold naar de rest van de wereld. Dat maakt Facebook-CEO Mark Zuckerberg bekend in een opiniestuk in de Amerikaanse krant USA Today. In ons land zet Vlaams Belang veel meer dan andere partijen in op politieke reclame op Facebook. Met de Amerikaanse presidentsverkiezingen in aantocht zullen Facebook en Instagram ook gebruikers uit de Verenigde Staten aansporen om te stemmen.
De jongste tijd was er heel wat ophef over politieke berichten op Facebook van onder meer de Amerikaanse president Donald Trump. Heel wat critici wezen erop dat Trump met zijn berichten allerlei richtlijnen van Facebook aan zijn laars lapte zoals het verbod op oproepen tot geweld en het discrimineren van bevolkingsgroepen.
“Politici verantwoordelijk voor uitspraken”
Ondanks die kritiek bleven de posts van Trump online staan, omdat Zuckerberg van mening was – en nog steeds is – dat de stemmen van politici gehoord moeten worden. “Iedereen wil dat politici verantwoordelijk worden gehouden voor wat ze zeggen”, schreef de Facebook-baas. “Maar dat werkt alleen als mensen ook kunnen zien wat ze zeggen.”
Verder wijst Zuckerberg erop dat politici wegstemmen de beste manier is om politici verantwoordelijk te houden voor hun daden en uitspraken. Dat is dan ook de reden waarom zijn bedrijf alle middelen wil inzetten om Amerikanen aan te zetten om te gaan stemmen. Ook zullen Facebook en Instagram op de tijdlijn van Amerikaanse gebruikers aangeven waar en wanneer er gestemd kan worden.
(Russen probeerden wel degelijk ook de Amerikaanse tussenverkiezingen te beïnvloeden.)
Beïnvloeding vanuit buitenland
Tot slot beweert Zuckerberg dat Facebook beter voorbereid is op beïnvloeding van de verkiezingen vanuit het buitenland dan 4 jaar geleden. Zuckerberg geeft toe dat zijn bedrijf destijds “te langzaam” was bij het traceren van inmenging en beïnvloeding vanuit het buitenland.
Facebook heeft ondertussen miljarden dollars uitgegeven aan allerlei tools om malafide netwerken op te sporen. Zuckerberg zet deze tools niet enkel in bij de Amerikaanse verkiezingen, maar bij meer dan 200 lokale, regionale en nationale verkiezingen over de hele wereld.
Vlaams Belang koploper in Vlaanderen
Enkele maanden geleden raakte bekend dat Vlaams Belang tussen maart en november al 1,2 miljoen euro uitgegeven had aan advertenties op Facebook. De totale uitgaven van alle partijen in Vlaanderen samen zijn goed voor 2,3 miljoen euro.
N-VA staat op de tweede plaats met een bedrag van slechts 318.888 euro, gevolgd door sp.a (211.340 euro), Open Vld (211.325 euro), CD&V (147.071 euro), PVDA (145.597 euro) en Groen (73.472 euro).