Het bedrijf Facebook wijzigt zijn naam zoals verwacht in Meta. Dat heeft CEO Mark Zuckerberg bevestigd in een online conferentie.
De naamswijziging moet de centrale positie van het metaverse, de virtuele 3D-werelden van het toekomstige internet, voor het bedrijf van Zuckerberg in de verf zetten. Voor alle duidelijkheid: het sociale medium Facebook behoudt zijn naam, het is alleen het moederbedrijf dat van naam verandert.
De nieuwe naam was bij waarnemers de favoriet sinds de geruchten over een naamswijziging opdoken. “Meta” is immers de makkelijkste afkorting voor het metaverse en Zuckerberg heeft al het webadres meta.com in handen. De domeinnaam verwijst nu door naar meta.org, een onderzoeksportaal van Zuckerberg en zijn vrouw.
Twee divisies
Zuckerberg wees ook op het belang van de recent aangekondigde opsplitsing van het bedrijf in twee blokken:
- Het eerste segment heet Family of Apps en zal de vier apps omvatten die iedereen kent: Facebook, Messenger, Instagram en WhatsApp.
- Het tweede blok is Facebook Reality Labs, waar alles wat te maken heeft met augmented reality (AR) en virtual reality (VR) ondergebracht wordt, of het nu gaat om hardware, software of content. Dat tweede segment herbergt dus het metaverse.
Metaverse?
Het metaverse is een immersieve digitale online beleving, alsof je zelf in een game of een virtuele wereld zit. De term wordt toegeschreven aan auteur Neal Stephenson, die “metaverse” voor het eerst gebruikte in zijn sciencefictionboek Snow Crash.
Volgens Zuckerberg wordt die nieuwe wereld de opvolger van het huidige mobiele internet, waar schermen van smartphones nog het belangrijkste communicatiemiddel zijn. Dat wordt straks achterhaald. In het “belichaamde” internet van de toekomst zal je als avatar “aanwezig” kunnen zijn in zowel echte als virtuele omgevingen, zo demonstreerde Facebook/Meta tijdens de online conferentie.