Fietsen naar het werk populairder dan ooit: een recordaantal werknemers ontvangt fietsvergoeding

De fiets wint terrein als favoriete vervoersmiddel voor woon-werkverkeer. Nieuwe cijfers van Partena Professional tonen aan dat het aantal werknemers met een fietsvergoeding dit jaar met maar liefst 25 procent is gestegen. Wat drijft deze trend?

Volgens Partena Professional ontvingen in 2024 meer dan 20.000 werknemers een fietsvergoeding, een opmerkelijke stijging ten opzichte van 16.000 in 2023. Dit betekent dat ongeveer 150.000 werknemers in de privésector nu gecompenseerd worden voor hun fietskilometers.

De overheid verhoogde begin dit jaar de sociale en fiscale vrijstelling voor fietsvergoedingen van 0,27 euro naar 0,35 euro per kilometer. Hoewel dit beleid fietsen aantrekkelijker moest maken, stelt Yves Stox, Managing Consultant bij Partena Professional, dat de stijging niet louter te danken is aan deze maatregel. “We zien dezelfde groei in sectoren waar werknemers niet in aanmerking komen voor de verhoogde vergoeding. Dit toont aan dat maatschappelijke trends minstens even belangrijk zijn als financiële prikkels”, zegt Stox.

Files vermijden

De toename van fietsgebruikers komt niet als een verrassing in een land waar verkeersopstoppingen de norm zijn. Volgens het Vlaamse Centraal Bureau voor de Statistiek is er dit jaar gemiddeld 928 kilometer file per werkdag geregistreerd. De fiets blijkt een efficiënt alternatief, zeker in stedelijke gebieden waar werknemers vaak sneller hun bestemming bereiken dan met de auto.

Vlaanderen koploper in fietsvergoedingen

De geografische spreiding van de fietsvergoeding laat zien dat Vlaanderen een duidelijke koploper is. Zeven op de tien fietsvergoedingen worden uitbetaald aan werknemers in Vlaanderen. Brussel volgt met 20 procent, terwijl Wallonië slechts 10 procent van de fietsvergoedingen claimt. Dit verschil kan deels worden verklaard door de betere fietsinfrastructuur in Vlaanderen en de kortere afstanden tussen woon- en werkplekken.

Meer
Lees meer...