Een rechter in California heeft geoordeeld dat filmstudio’s vervolgd kunnen worden voor het verspreiden van misleidende trailers. Deze beslissing werd genomen in een rechtszaak die aangespannen werd door twee fans van actrice Ana de Arma’s over de film Yesterday uit 2019.
Filmtrailers geven soms al heel wat prijs over de inhoud van de film. Maar soms tonen ze ook dingen die uiteindelijk niet in de film te zien zijn. Als filmstudio’s zo’n trailers verspreiden, kunnen ze daar nu voor vervolgd worden.
Ana de Armas
Twee fans van Ana de Armas, Paul Michael Rosza en Conor Woulfe, spanden in januari een rechtszaak aan tegen de filmstudio Universal. Ze hadden de film Yesterday uit 2019 gehuurd nadat ze de trailer hadden bekeken. In die trailer was Ana de Armas te zien waardoor ze zich hadden voorbereid op een film met een grote rol voor hun favoriete actrice. Maar niets bleek minder waar, want Ana de Armas werd volledig uit de film geknipt.
Yesterday is een film van regisseur Danny Boyle en vertelt het verhaal van een muzikant die na een ongeval wakker wordt in een wereld die nog nooit van The Beatles heeft gehoord. Hij wordt wereldberoemd door de muziek van The Beatles te brengen en te doen alsof het de zijne was. Ana de Armas ging normaal in de film te zien zijn als Roxanne, maar uiteindelijk besloten de makers om haar uit de film te halen omdat “haar personage voor te veel verwarring zorgde”. Schrijver Richard Curtis zei daarover nog in een interview met CinemaBlend: “Het was een heel traumatische ervaring om haar uit de film te knippen, want ze was echt briljant. Sommige scènes met de Armas waren mijn favorieten uit de film, maar we moesten ze eruit knippen om het geheel beter te maken.”
Misleidende filmtrailers
Rosza en Woulfe waren zo misnoegd dat ze naar de rechter stapten. In de rechtszaak verdedigde Universal zich door te zeggen dat een trailer “een artistiek werk” is, waardoor het beschermd zou worden door het eerste amendement, dat het recht op vrijheid van meningsuiting, godsdienst en vereniging vastlegt. Maar de rechter oordeelde daar anders over en stelde dat het ging om misleidende reclame. “Universal heeft gelijk dat trailers enige creativiteit en redactionele discretie met zich meebrengen, maar deze creativiteit weegt niet op tegen het commerciële karakter van een trailer. Uiteindelijk is een trailer een advertentie die is ontworpen om een film te verkopen, door consumenten een voorvertoning van de film te bieden.”
De zaak zal nu verder gaan om een strafmaat te bepalen. Het is nog niet geweten wanneer de uitspraak zal vallen.