‘Game of Thrones’-cinematograaf Fabian Wagner heeft gereageerd op de grote kritiek die er kwam op de derde aflevering van het laatste seizoen, ‘The Long Night’. Veel kijkers klaagden dat ze de grote ‘Battle of Winterfell’ niet goed konden volgen omdat het veel te donker was. “Ik weet dat het niet te donker was”, stelt Wagner, “want ik heb het gefilmd!” Volgens de cinematograaf ligt het vooral aan de manier waarop mensen naar ‘Game of Thrones’ kijken. Opgelet: spoilers!
De derde aflevering van het laatste seizoen van Game of Thrones kondigde zich al lang op voorhand aan als één van de belangrijkste. Midden maart al kwamen we te weten dat het met een uur en 22 minuten de langste Game of Thrones-aflevering ooit zou worden. Velen speculeerden dan al dat we in die derde aflevering de grote Battle of Winterfell zouden krijgen. Wanneer in de eerste twee nieuwe afleveringen alles in gereedheid werd gebracht, was het al snel duidelijk dat ze gelijk zouden krijgen. De derde aflevering, die de passende titel ‘The Long Night’ kreeg, zou de langverwachte confrontatie tussen de doden en de levenden brengen.
‘The Long Night’ eindigde dan wel enorm onverwacht (zelfs het lief van Arya Stark-actrice Maisie Williams ging er niet mee akkoord!), op sociale media werd eigenlijk maar over één ding gepraat: de aflevering was wel héél donker.
‘Hardhome’, ‘Battle of the Bastards’ en nu ‘The Long Night’
Het past natuurlijk wel bij een strijd tussen de levenden en de doden, maar voor velen was de veldslag enorm moeilijk om volgen. Iets dat uiteraard ook de producenten ter oren is gekomen. Met cinematograaf Fabian Wagner stond er echter wel geen nobele onbekende aan het roer van de aflevering.
Op zijn cv staan zo, onder andere, ook ‘Hardhome’ en ‘Battle of the Bastards’, waarvoor hij zelfs de prijs voor Beste Cinematografie kreeg van de American Society of Cinematographers. Met ‘The Long Night’ was hij dus duidelijk niet aan z’n proefstuk toe als het op epische gevechten aankomt, maar toch moet hij zich nu verdedigen.
Kijk niet op je smartphone
Wagner stipt in een interview met TMZ een aantal ‘schuldigen’ aan. Zo zouden de ietwat gepixelde beelden en troebele, donkere kleuren te wijten zijn aan de compressie die HBO altijd doorvoert, waardoor de videokwaliteit slechter wordt. Dat wordt volgens Wagner nog verergerd als de aflevering via een streamingdienst wordt bekeken met een slechte internetverbinding of in een kamer die te licht is.
This is a brightened image from Sunday's Game of Thrones. I'll never understand why Benioff, Weiss, and Sapochnik insist on keeping it so dark pic.twitter.com/9fUXSSOrZu
— Alan Zilberman (@alanzilberman) 30 april 2019
“Game of Thrones is altijd een heel donkere en heel filmische show geweest”, zegt Wagner, en dus moet die volgens hem bekeken worden in een donkere omgeving, een beetje zoals je een film zou zien in een donkere cinemazaal dus. Heb je geen cinemazaal thuis (wie heeft dat nu niet?), dan raadt Wagner aan je kamer zo donker mogelijk te maken en vooral ook niet op je smartphone te kijken of andere apparaten die oplichten. Uiteraard pas je volgens de cinematograaf natuurlijk ook best de instellingen van je televisietoestel aan.
“Intens, claustrofobisch en desoriënterend”
Dat de aflevering donker en af en toe chaotisch was, was natuurlijk ook wel de bedoeling. De showrunners en de regisseur wilden een donkere aflevering. De gevechtscènes moesten intens, claustrofobisch en desoriënterend aanvoelen, zoals ze ook in het echt zouden zijn, zo legt Wagner uit.
“We hebben geprobeerd om kijkers en fans een coole aflevering te geven”, stelt Wagner, en daar zijn ze natuurlijk ook wel in geslaagd. De Game of Thrones-cinematograaf erkent dus wel de problemen die kijkers hadden, maar eindigt het interview ook duidelijk: “Ik weet dat het niet de donker was, want ik heb het gefilmd!”
Wie komt er uiteindelijk op de Iron Throne terecht in Game of Thrones? Wij hebben alvast onze favorieten!
Yes it was dark, but can we take a minute to appreciate the cinematography from last night's Game of Thrones? #GOT #BattleOfWinterfell pic.twitter.com/otQ9kLnf4s
— Jordan Gill (@KJordanGill) 30 april 2019