“Gedrukte krant heeft nog 10 jaar”

Drukpersen hebben nog een decennium te gaan. Dat heeft Mark Thompson, de CEO van de bekendste krant ter wereld The New York Times, gezegd op de Amerikaanse zakenzender CNBC.

“Ik zou graag willen dat de gedrukte krant zo lang mogelijk overleeft, maar de dag zal komen dat een gedrukte versie vanuit economisch standpunt geen zin meer heeft.”

“Het belangrijkste is dat we nu van print naar digitaal pivoteren,” zegt de Brit, die jarenland aan het hoofd van de BBC stond. “Enkel wanneer we een digitaal bedrijf hebben zullen we ook lang na het verdwijnen van de gedrukte krant nog een succesvol en groeiend nieuwsmedium zijn.”

Digitalisering is wel degelijk een feit. Thompson zei verder ook dat de afgelopen 4 maanden maar liefst 157.000 mensen zich ingeschreven hadden voor een digitaal abonnement, terwijl abonnementen op kranten vrij stabiel blijven tot een kleine daling kennen.

Sinds Thompson de leiding van de New York Times overnam, is het de eerste krant in de wereld geworden die meer dan 1 miljoen digital-only abonnees heeft.

Hij verklaarde wel dat de verkiezing van Trump en de zaak Harvey Weinstein een groot voordeel waren voor de papieren krant in 2017.

Gustavo Caballero/Getty Images for The New York Times International Luxury Conference

De ecologische kost van kranten drukken

Dat kranten zowel in België als in de VS het niet zo goed meer doen, dat is voor niemand nieuws. Maar het feit dat de Vlaamse persgroepen, met hulp van de overheid, hun drukpersen toch gaande houden, dat brengt natuurlijk wel een ecologische kost met zich mee.

In 2015 gingen de digitale media Apache en Charlie magazine op onderzoek uit naar hoeveel kranten en magazines die in winkels aangeboden worden, nu wel degelijk over de toonbank gingen. Ze kwamen op slechts 48.9 procent van de 225.000 aangeboden papieren producten uit.

“Dag in dag uit, met uitzondering van de zondagen, worden bijgevolg 110.000 kranten ongeopend weggegooid. Leg je die op elkaar, dan levert dat elke dag een 550 meter hoge krantenstapel op die afgevoerd wordt richting afvalbedrijf. Op jaarbasis gaat het om meer dan 34 miljoen kranten die compleet nutteloos worden gedrukt.”

De ecologische gevolgen van deze verspilling is dan natuurlijk gigantisch. Maar dit is niet het enige, naast het papier dat verloren gaat, wordt ook zo’n 150.000 liter in de vuilbak gesmeten.

Uiteindelijk heb je natuurlijk dan ook het transport. Elke dag worden de kranten en magazines naar 3.000 verkooppunten over heel Vlaanderen gebracht. Dat is goed voor 250 vrachtwagens die allemaal 25.000 kilometer moeten afleggen. We zullen maar zwijgen over de uitstoot dan zeker?

Sophie Lodewijks