Nona June, de alcoholvrije gin die uit het hoofd van een Gentse onderneemster ontsproot, sprong op het juiste moment in een gat in de markt.
Drie jaar bestaat Nona June nu. De mix van negen kruiden die zo de beste alcoholhoudende gin kan vervangen, heeft een exponentiële groei gekend. Op enkele jaren tijd ontplofte de markt van de alcoholvrije alternatieven en Nona June stond er op het juiste moment.
Van The Jane naar Finland
U kent het merk van Charlotte Matthys wel, tenminste als u al bijvoorbeeld in The Jane bent geweest. Want daar stond de alcoholvrije gin op de kaart. En niet alleen Sergio Herman is fan, ook in andere toprestaurants, in binnen- en buitenland kan u Nona June krijgen.
Al snel droomde de oprichtster van een uitbreiding naar het buitenland. “Het is veel moeilijker om een nieuw product te lanceren in een verzadigde markt”, zegt ze daarover in een persbericht. “Tegelijk wilde ik ook niet té snel in actie schieten. Ondernemerschap is ongeacht de plek waar je start per definitie een risico. Of dat berekend is, hangt volledig af van jouw onderzoek. Ik heb dan ook zeker de tijd genomen voor een uitvoerige marktstudie. En ja, time is money, maar daar heb ik mezelf op voorzien. De eerste inkomsten van Nona June heb ik resoluut opzij gezet met het oog op de uitbreiding van het bedrijf.” Voor advies trok Matthys naar Start-it@KBC, die haar doorverwezen naar Flanders Investment and Trade.
Uitbreiding
Die uitbreiding kwam er, met intussen drie medewerkers en een verspreiding naar ruim tien landen (België, Nederland, Luxemburg, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje, Zweden, Finland en Estland). Zelfs in de coronacrisis bleef het bedrijfje uitbreiden. “Ik denk dat het lamleggen van je activiteiten misschien het slechtste is wat je tijdens zo’n crisis kunt doen. Wij hebben niet stilgezeten, en hebben onze strategie onmiddellijk geshift. Zo verkopen we nu ook meer aan speciaalzaken en supermarkten zoals Delhaize. Alles verloopt nu 100% digitaal, wat niet per se een nadeel hoeft te zijn.”