‘Girl’ fel bekritiseerd in VS: “Transgenders verdienen beter”

‘Girl’, de debuutfilm van regisseur Lukas Dhont, wordt bij ons geprezen, maar in de VS is niet iedereen voorstander van de film. Nu ‘Girl’ misschien een Oscar zal winnen, wordt de film in de Amerikaanse pers bestempeld als gevaarlijk, traumatiserend en bekrompen. Opgelet: dit artikel bevat spoilers.

Dat Girl genomineerd is voor een Oscar wisten we al langer. Niet veel later raakte bekend dat Netflix sommige naaktscènes uit de film zou knippen. Zo was de streamingdienst bang om beschuldigd te worden van het verspreiden van kinderporno.

Lukas Dhont verdedigde zich zo aan de kranten van De Persgroep. “Ik vind dat stom omdat die scène daarmee plots minder steek houdt. Als wat daarin te zien is voor mij niet essentieel was, dan had het er ook niet in gezeten.”

“Maar we hebben er lang over gepraat, ik heb mijn mening gegeven, en je voelt dat Netflix schrik heeft voor controverse.”

“Eendimensionaal beeld”

Nu delen ze in de VS een nieuwe sneer uit naar de debuutfilm van Lukas Dhont. Girl is volgens het toonaangevende, Amerikaanse lhbt-tijdschrift OUT “gevaarlijk, traumatiserend en bekrompen”. Volgens de Amerikaanse lhbt-insiders geeft de film “een ééndimensionaal beeld weer van de ervaringen van transseksuelen”.

Girl vertelt het verhaal van Lara, een 15-jarig, transseksueel meisje dat er op een eliteschool naar streeft om een professionele ballerina te worden. De film viel ook al in de prijzen op het filmfestival van Cannes.

“Te veel kruis”

OUT heeft een probleem met de casting van acteur Victor Polster, die het hoofdpersonage Lara vertolkt. Er wordt gesteld dat de menselijkheid van het personage verdwijnt. Ook vinden de Amerikanen het onnodig dat de camera zo veel inzoomt op het kruis van Lara. Ze vinden het vooral pijnlijk om te zien hoe Lara tape verwijdert van haar penis na het dansen.

“Gemiste kans”

Maar het meest gruwelijke beeld volgens OUT is het moment waarop Lara haar penis eigenhandig afknipt. De Amerikanen vinden dat dat aan jonge en minderjarige transgenders “een fout voorbeeld” geeft. Girl wordt afgeschilderd als “een gemiste kans om de ervaringen van transseksuelen naar behoren te tonen”. “De problemen van transgenders zijn niet enkel fysiek en medisch”, klinkt het nog. “Als je verhalen brengt over transgenders heb je een grote verantwoordelijkheid. Hier staan levens op het spel.”

Reactie Dhont

Dhont kreeg ook het verwijt dat hij ver van de transseksuele gemeenschap afstaat en eigenlijk niet weet waarover hij praat. Maar dat klopt niet helemaal.

Zo werkte hij samen met het transseksuele meisje Nora om de film te maken. “Zij kon de film gebruiken als middel om te spreken over iets dat in haar verleden gebeurde en om die dingen los te laten”, zegt Dhondt aan Deadline. “Dat was voor ons heel belangrijk. Nora wou zelf op de achtergrond blijven. Ze wou niet dat haar naam verbonden werd met het project omdat ze ‘erbij wil horen’ in deze fase van haar leven. Toch wil ze wel degelijk open en eerlijk door het leven gaan.”

Dhont verklapt ook dat hij zelf homoseksueel is en dat het project hem daarom erg na aan het hart ligt: “Ik was lang niet open over mijn seksualiteit. Ik heb me heel lang als hetero proberen te gedragen. Ik snap die drang om erbij te willen horen toen Nora met me sprak.”

Dhont geeft wel toe dat deze film “voor een deel van de transseksuele gemeenschap moeilijk kan liggen”: “Ik vind dat dialoog juist leuk. Ik spreek graag over de idee van representatie en de toekomst van transgenders. Voor mij is het erg interessant om mijn visie te delen met iemand met een andere mening. Daardoor leer ik als persoon bij en word ik een betere regisseur.”

EPA

Een uitgebreide recensie van Girl lees je hier.

Meer
Lees meer...