Alphabet, het moederbedrijf van YouTube en Google, heeft pas een rapport gepubliceerd met de inkomsten van het laatste kwartaal van 2019. Tijdens die drie maanden heeft YouTube maar liefst 5 miljard dollar of zo’n 4,5 miljard euro opgebracht. Dit is het eerste rapport onder de nieuwe Alphabet-CEO Sundar Pichai voor wie Google-oprichters Larry Page en Sergey Brin een stap opzij gezet hebben. YouTube zou jaarlijks ongeveer 15 miljard dollar of zo’n 13,6 miljard euro aan inkomsten genereren. Toch groeien de Google-diensten volgens investeerders niet snel genoeg.
Google kocht YouTube in 2006 voor 1,65 miljard dollar of zo’n 1,5 miljard euro. Toch onthult Google nu pas voor het eerst hoeveel inkomsten het uit reclame op het populairste videoplatform ter wereld haalt.
YouTube-advertenties = big business
Alphabet stelt dat YouTube vorig jaar zo’n 15 miljard dollar of zo’n 13,7 miljard euro opbracht, goed voor ongeveer 10 procent van de totale omzet van Google. Dat is echter klein bier vergeleken met de advertentiebusiness van Facebook, die nog vijf keer groter is. Naast de gratis gebruikers beweert dat YouTube meer dan 20 miljoen Premium- en Music Premium-abonnees heeft en 2 miljoen abonnees van YouTube TV dat meer dan 70 televisienetwerken aanbiedt.
Alphabet stelt dat het de inkomsten van die producten bundelt in de categorie ‘overige’ die in het laatste kwartaal van 2019 goed was voor ongeveer 4,8 miljard euro. Daarin zitten ook de inkomsten uit de verkoop van hardware zoals de Pixel-smartphone en de Google Home-speakers.
Google klimt, maar niet genoeg
Daarnaast bracht Google Cloud in het laatste kwartaal van vorig jaar zo’n 2,35 miljard euro op. Tijdens diezelfde periode wist Alphabet maar liefst 41,6 miljard euro aan inkomsten te genereren waarvan zo’n 9,7 miljard euro winst was. Dat is een stijging van bijna 17 procent vergeleken met diezelfde periode in 2018.
Qua winst heeft Alphabet de verwachtingen voor 2019 van Wall Street weten te overtreffen, maar niet louter qua inkomsten. Dat zou weleens de reden kunnen zijn dat Google nu voor het eerst naar buiten komt met de indrukwekkende cijfers van YouTube en Google Cloud.
Om een afschrikeffect bij investeerders te vermijden, wil Google buitenstaanders eraan herinneren dat hun inkomsten niet enkel uit de zoekmachine komen en dat het bedrijf blijft groeien door hun snel groeiende diensten zoals YouTube en Google Cloud.
Google Search bracht vorig jaar in totaal 88,7 miljard euro op, een indrukwekkende stijging van 15 procent tegenover 2018. YouTube daarentegen groeide van zo’n 10,1 miljard euro naar zo’n 13,7 miljard euro, een stijging van 36,5 procent.
Ondanks die torenhoge cijfers zijn investeerders misnoegd, want Wall Street had nog hogere inkomsten verwacht. Op 3 februari daalde de waarde van Alphabet met 4 procent op de beurs. Dat meldt onder meer de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal.
YouTube anno 2020
De tijd dat mensen dagenlang op YouTube filmpjes bekeken, begint stilaan tot het verleden te behoren. Zo kan de kijkbeluste internetter voor een appel en een ei kwalitatieve series en films bekijken via streamingdiensten zoals Netflix. Een duchtig concurrentieprobleem voor Google, dus.
YouTube probeert op die evolutie in te spelen door de betalende diensten YouTube Premium en YouTube Music Premium te lanceren met exclusieve content. Zeker nu de razend populaire vlogger PewDiePie het platform (voorlopig) verlaat, wordt het voor YouTube een uitdaging om zich anno 2020 heruit te vinden en relevant te blijven. Eén van hun recente probeersels: de exclusieve Justin Bieber-documentaire Seasons.