Greenpeace en newsmonkey pakken uit met levensechte campagne om klimaatopwarming eens ánders onder de aandacht te brengen

Newsmonkey pakte deze morgen uit met een nieuw en innovatief immokantoor dat huizen verkoopt die ‘binnenkort aan de kustlijn’ zouden liggen. Het ging echter om een humoristische campagne van Greenpeace, waarvoor de milieuorganisatie samenwerkte met onze redactie. Met de actie wil Greenpeace “de publieke opinie sensibiliseren voor de harde realiteit van de klimaatopwarming”.

Het was redelijk absurd nieuws, het ‘innovatieve’ immokantoor dat geld probeerde slaan uit de klimaatopwarming. Op basis van ‘wetenschappelijk onderzoek’ zou het kunnen berekenen waar, door de stijging van de zeespiegel, in 2100 de kustlijn zou liggen. Huizen die zich aan die toekomstige kustlijn bevonden, zouden binnen tientallen jaren dan ook een pak meer waard zijn dan nu. Het nieuwe immokantoor Orizon zou zo aan “voorspellend vastgoed” doen.

Newsmonkey speelde het spelletje mee

Maar niet is wat het lijkt. Het immokantoor is een actie van milieuorganisatie Greenpeace. Die wil zo tijdens de klimaattop in Bonn het belang van de opwarming van de aarde nog eens onder de aandacht brengen.

Newsmonkey was van bij de start van de campagne op de hoogte dat de reclame voor het absurde immokantoor vals was en speelde het spelletje, voor het goede doel, graag mee.

“Gedaan met talmen, het is tijd om te handelen”

“Met deze actie willen wij het cynisme van de industrie aan de kaak stellen en de hypocrisie van de landen waarvan de acties tekortschieten ten opzichte van de COP21-doelstellingen”, stelt Joerie Thijs, klimaatexpert bij Greenpeace. “Het Akkoord van Parijs is een belangrijke stap en de urgentie is uiterst hoog, wij hebben geen tijd meer te verliezen!”

Dit idee kan dan wel best grappig zijn, de voorspellingen van de stijging van de zeespiegel zijn dat zeker niet, klinkt het bij Greenpeace. “Gedaan met talmen, het is tijd om te handelen”, besluit Thijs dan ook.

Meer
Lees meer...