“Grootste daling in smartphoneverkoop ooit”: bijna 10 procent minder dan vorig jaar

De globale smartphoneverkoop is met 9 procent gedaald, “de grootste daling in de geschiedenis van de smartphone”. Het is dus niet alleen Apple dat in de klappen deelt. Waar de grote spelers oorlog voeren met hun steeds maar duurder wordende flagships, lijkt de vraag bij de consumenten net de dalen. 

De kwartaalcijfers van Apple brachten goed en slecht nieuws. De verkoop van iPhones was gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar en lag ook een pak lager dan analisten hadden verwacht. De gemiddelde verkoopprijs lag dan weer een pak hoger dan door analisten was voorspeld, wat erop wijst dat de iPhone X, veruit de duurste Apple-smartphone, het goed doet. De gemiddelde prijs steeg naar zo’n 796 dollar per stuk. Nog nooit lag dat cijfer zo hoog. Ondanks de ’tegenvallende’ verkoopcijfers boekte Apple zo wel een recordwinst van 88,3 miljard dollar.

China

Maar de dalende verkoop is een teken aan de wand, want het is niet alleen Apple dat in de ‘klappen’ deelt als het op smartphoneverkoop aankomt. De hele markt zakte zowat in: de globale smartphoneverkoop is gedaald met 9 procent.

“Dit is de grootste daling in de geschiedenis van de smartphone”, stelt Linda Sui, directeur bij data-analysebedrijf Strategy Analytics. “De daling in globale cijfers is te wijten aan het instorten van de enorme Chinese markt. Daar daalde de vraag op een jaar tijd met 16 procent, en dat doordat gebruikers hun smartphone minder snel vervangen, door minder en lagere subsidies en een gebrek aan ‘wow modellen’.”

Grote vernieuwingen zijn verleden tijd

En als die trend zich bij ons al niet heeft ingezet, dan valt die wel te voorspellen. Grote technologische vernieuwingen in smartphones zijn al even verleden tijd. Schermen zijn groter dan ooit nu randen nagenoeg verdwenen zijn en ook wat camera’s betreft is de verbetering die de grote spelers aanbieden vaak maar een miniem stapje vooruit. “We zijn op een punt gekomen waar fotokwaliteit zo goed is, dat de focus nu gaat naar wat er daarachter wordt gebouwd”, zei vice-president product management van Google Mario Querioz al een jaar geleden.

Virtual reality en initiatieven zoals Google Lens spelen daarop in, maar het is nog maar de vraag of dat de vraag naar smartphones weer zal doen stijgen.

Hallucinant hoge prijs

“De globale aantallen van verkochte iPhones daalden al vijf van de acht afgelopen kwartalen”, legt Neil Mawston, directeur van Strategy Analytics, uit. “Als Apple z’n volumes weer de hoogte in wil in de toekomst, zal het een nieuwe golf aan goedkopere iPhones moeten uitbrengen en de prijs naar beneden moeten duwen en niet naar boven, zoals nu.”

Want ook daar wringt hem natuurlijk het schoentje. Ondanks dat de toestellen geen grote technologische stappen vooruit zetten, swingen de prijzen wel de pan uit. De grote spelers zijn met hun flagship smartphones verwikkeld in een zware strijd, waarbij de prijs artificieel, en hallucinant, hoog is komen te liggen.

Meer
Lees meer...