Gwyneth Paltrows Goop komt naar Netflix. Dat is een probleem 

Bizar nieuws van op het Netflix-front: actrice en verkoopster Gwyneth Paltrow krijgt een eigen reeks op Netflix. De serie zal een reeks afleveringen van 30 minuten in docu-format bevatten. Dat Paltrow de stap naar Netflix zet is niet verrassend, maar of het een goed idee is, valt nog te bekijken. Dit is waarom wij niet meteen laaiend enthousiast zijn. 

Het is van dat: zelfverklaarde lifestylegoeroe en voormalige actrice Gwyneth Paltrow komt naar het kleine scherm, naar je Netflix-abonnement om specifiek te zijn. Netflix zal enkele afleveringen van dertig minuten produceren waarin Paltrow de Goop-lifestyle mag promoten, uitleggen en uitbreiden. Dat lijkt vrij onschuldig, maar in het geval van Gwyneth hebben wij er toch wat problemen mee.

Gwyneth Paltrow raakt vooral bekend als actrice in de jaren negentig. Van Se7en tot Shakespeare in Love en The Talented Mr. Ripley, Paltrow verzamelt wat prijzen en geldt als één van de belangrijkste actrices van haar generatie. Wanneer ze tijdens de opnames van Se7en ook een relatie begint met Brad Pitt, is het hek helemaal van de dam. De relatie duurt twee jaar, tegen dan is Paltrow een gevestigde waarde. Later trouwt ze met Chris Martin, frontman van Coldplay, waar ze twee kinderen, Apple en Moses, mee krijgt. Haar acteercarrière ruilt ze grotendeels in voor het moederschap. Maar ze blijft in de bekendheid: dat heeft voor een groot stuk te maken met haar transformatie naar lifestyle-icoon. Tot haar wapenfeiten behoren de term ‘conscious uncoupling‘ (die ze uitvond ter vervanging van het woord ‘scheiding’) en vaginastoombaden (lees zeker verder).

Paltrow bewees het ‘waarheidsgehalte’ van haar producten bij Jimmy Fallon. Ongeveer.

Wie of wat is Goop eigenlijk?

Want Paltrow blijft wat we nu een influencer zouden noemen. Als ze tijdens een interview kleren draagt, willen fans die kopiëren. Mensen vragen naar haar geheim voor een jonge huid, het dieetadvies dat zij volgt. Om aan die vraag te voldoen en misschien ook wel om creatief bezig te blijven, richt Paltrow in 2008 Goop op. De lifestylewebsite moet op dat moment gewoon een inkijkje geven in haar leven. Paltrow schrijft vrij veel zelf en doet wat new-agy aan. Maar in 2011 wordt Goop een bedrijf, ééntje dat winst wil maken en qua inhoud steeds ridiculer wordt, op het gevaarlijke af.

Goop kwam niet alleen in de media door zijn torenhoge verwachtingspatroon (honderden dollars voor t-shirts en zalfjes) maar ook omdat de methodes van Paltrow en co-CEO Elise Loehnen op zijn zachtst gezegd controversieel kunnen genoemd worden. Daarbij profileerde Goop zich niet alleen als lifestyleblad, maar als wetenschappelijk onderbouwd gezondheidsmagazine. Daar schuilt het probleem.

Waarom factchecken als je het kan verzinnen?

Dat is niet onze mening: toen Paltrow in zee wilde gaan met Condé Nast, de grootste tijdschriftenuitgever van de VS, liep dat faliekant af. Het klonk nochtans goed: een papieren versie van de website. Alleen liep de samenwerking snel ten einde door ‘redactionele onenigheid’. Volgens Paltrow had Condé Nast “ouderwetse gewoontes” zoals … factchecken. Dat kon niet bij Goop: de methodes die Gwyneth en co aanbevelen, zijn meestal wetenschappelijke bullshit.

Een voorbeeld nodig? Goop raadde bijvoorbeeld dit wellnessarrangement aan: een saunaverblijf met massages (ok), body scrubs (ok) en … een vaginastoombeurt (niet ok.) Neem het niet van ons aan: artsen vielen over elkaar om als eerste te kunnen zeggen dat dat een Bijzonder Slecht Plan was. Het klinkt dan wel ‘extra schoon’, een stoombeurt van je onderste regionen heb je echt niet nodig. De PH-waarde van water (en stoom) is namelijk 7, neutraal dus. Maar de PH-waarde van je vagina is tussen de -3 en -4,5, zuurder dus. Je maakt er niks mee schoon, je zorgt net voor de imbalans die de stoombeurt beweert weg te masseren. We zeiden het al: bullshit. Niet heel gevaarlijk, maar wel duur voor een onbestaand gezondheidsvoordeel.

Goop kan uw gezondheid ernstig schaden

Soms wordt het zelfs echt gevaarlijk: Gwyneth raadde een geitenmelkdetox aan (detox is trouwens het meest gezochte woord op de Goop-website). Die zou parasieten verdrijven. Niet alleen is dat gelogen, Paltrow liet ook een arts opdraven die dat moest ondersteunen. Linda Lancaster is echter geen dokter, ze is een naturopaat en homeopaat, opnieuw wetenschappelijk niet onderbouwd, dus. Wat de wetenschap wél vaststelde: wie het geitenmelkdieet volgde, maakte méér kans op parasieten, niet minder.

Elk schandaaltje zorgde echter voor meer trafiek naar de Goop-website. Intussen is het lifestylemagazine een bedrijf met negentig medewerkers, een magazine en een jaarlijkse beurs. Er moet dus geld binnenkomen. De overstap naar Netflix is dus geen onlogische move, vanuit een zakenperspectief. Daarnaast schijnt Paltrows boodschap ook aan te slaan mensen kopen massaal van op Goop.

Netflix-deal

Maar moest Netflix daarom noodzakelijk Paltrow binnenrijven? De streamingdienst heeft voldoende boeiende content van een heel ander kaliber om Goop links te kunnen laten liggen. En televisie heeft voor veel mensen een geloofwaardigheidsfactor die het niet altijd verdient. De kans dat Goop valse informatie verkoopt als waarheid, is al erg genoeg op een website, op Netflix wordt het echter gemeengoed.

Je zou kunnen zeggen dat er op Netflix nog genoeg andere programma’s zijn die de waarheid verkondigen zonder wetenschappelijke basis. Marie Kondo’s opruimmethode is zeker niet de enige, de Japanse schept er ook genoeg geld mee en had toevallig een nieuw boek uit: een goede marketingstrategie. Maar waar het niet veel kwaad kan om je t-shirts in driehoeken op te vouwen, kan een geitenmelkdetox wel wat kwaad. En zonder duiding lijkt zo’n quasi-wetenschappelijk lifestyleprogramma al snel een goede vervanging voor een ritje naar de huisarts.

Waarom kijken naar Goop?

Dat Paltrow hoge kijkcijfers zal halen, daar twijfelen wij niet aan. Dat er ruimte moet zijn voor een alternatieve mening op mainstreamplatformen, dat is zeker waar. Maar Paltrows methodes zijn al zo vaak steenhard afgewezen, dat we van harte hopen dat er ondertitels met wetenschappelijke duiding komen, of een aparte categorie met ‘humor, larie en apenkool’. Kijk gerust, de antropologische amusementswaarde ligt zonder twijfel hoog. Er is niets mis met een designerstuk in je kast of een paleobrood op tafel. Maar alsjeblieft, stoom je vagina niet.

Minder zever, meer kwaliteit? Kijk naar deze vijftig topseries op Netflix!

Netflix
Meer
Lees meer...