Het moederbedrijf van Häagen-Dazs, Nestlé, heeft aangekondigd dat de kartonnen bekertjes van het ijsmerk kleiner worden, maar de prijs blijft wel hetzelfde. Nestlé beweert dat het “deze beslissing niet lichtvaardig heeft genomen” en dat het vooral komt door de stijgende prijzen van de ingrediënten.
Het Amerikaans ijsmerk Häagen-Dazs zal voortaan worden verkocht voor dezelfde prijs, maar in kleinere porties. Dit heeft niets met gezondheidsmaatregelen te maken, zegt moederbedrijf Nestlé, maar met de ingrediënten die duurder worden.
“Onze toewijding om alleen hoogwaardige ingrediënten te gebruiken heeft ons gevoelig gemaakt voor prijsstijgingen”, zei een woordvoerder van Häagen-Dazs. “We erkennen dat klanten financieel onder druk staan en hebben deze beslissing niet licht genomen.”
Niet het enige bedrijf
Buiten Häagen-Dazs zijn er nog andere bedrijven die de richting naar verkleinde porties zijn uitgegaan. Vorig jaar ontdekte het Office of National Statistics dat meer dan 2.500 producten de afgelopen vijf jaar onderhevig waren aan ‘schrinkflation’. De repen van het Zwitserse chocolademerk Toblerone bijvoorbeeld werden ook verkleind. Andere producten zijn onder andere Maltesers, M&M’s en Tropicana, bekend van de vruchtensappen.
Forget #Marmitegate, it's #maltesersgate as Mars are reducing pack sizes again(!) 121g down to 103g. pic.twitter.com/TtQoHzrtl0
— Steve Dresser (@dresserman) 17 november 2016