De helft van de Vlaamse jongeren laat politieke keuzes beïnvloeden door influencers

Een recent onderzoek van de Gentse Arteveldehogeschool onthult dat sociale media en influencers een belangrijke rol spelen in het stemgedrag van Vlaamse jongeren. Meer dan de helft van de jongeren tussen 18 en 30 jaar geeft aan dat politieke influencers hun keuzes beïnvloeden.

Uit het onderzoek, uitgevoerd onder 1.300 jongeren, blijkt dat sociale media een belangrijke bron van politieke informatie zijn voor jongeren. Maar liefst 91 procent van de ondervraagden kwam in contact met politieke inhoud via sociale media in de aanloop naar de verkiezingen van 9 juni.

Instagram en TikTok domineren de sociale media kanalen: 55 procent van de jongeren zegt politieke informatie via Instagram te verkrijgen, terwijl TikTok goed is voor 39 procent. Traditionele platforms zoals Facebook en X spelen nog slechts een marginale rol in het informeren van jongeren.

Televisie blijft relevant

Ondanks de opkomst van sociale media blijven traditionele media zoals televisie en streamingplatforms een belangrijke bron van politieke informatie voor jongeren. 71 procent van de jongeren haalt nog steeds politieke kennis van televisie, waarbij de nieuwsuitzendingen van VTM (42 procent) en VRT (40 procent) het populairst zijn.

Politieke influencers: grappige content met impact

Een opvallend resultaat uit het onderzoek is dat 57 procent van de jongeren aangeeft dat posts van ‘politieke influencers’ hun politieke mening hebben beïnvloed. Zelfs 55 procent zegt dat deze influencers hun stemgedrag hebben bepaald. Vaak gaat het om influencers die politieke kwesties met humor benaderen.

Grappige filmpjes met politieke inhoud, zoals die van Elisabeth Lucie Baeten (bekend van haar personage Katrien van Politiek PR), blijken een sterke impact te hebben. Ook bekende namen als Acid, Jonatan Medart, Kamal Kharmach en Flo Windey worden door de jongeren als invloedrijk beschouwd. Zelfs Gert Verhulst wordt door sommigen als een politieke influencer gezien.

Zijn politici de nieuwe influencers?

Naast online creators worden ook enkele bekende politici door jongeren gezien als influencers. Onder hen vallen namen als Conner Rousseau (Vooruit), Jos D’Haese (PVDA), Tom Van Grieken (Vlaams Belang) en Bart De Wever (N-VA). Deze politici zijn bijzonder actief op platforms zoals Instagram en TikTok, wat hun invloed onder jongeren versterkt.

Volgens onderzoeker Edward De Vooght van de Arteveldehogeschool wijst dit erop dat politici steeds meer de rol van influencers aannemen. “Ze krijgen op sociale media een soort influencerstatus, wat betekent dat ze makkelijker opduiken in de feeds van jongeren en daarmee een grotere impact hebben”, zegt De Vooght in een interview met VRT NWS.

Meer
Lees meer...