Winkelketen H&M is wereldwijd actief en heeft ook heel wat winkels in België. Aangezien het Zweedse merk zich de laatste tijd actief profileert als eerlijk – denk daarbij aan de conscious collectie – verdient de keten in de thematiek van fair clothes ook wat aandacht. Want hoe eerlijk is H&M als het niet TRANSPARANT wil zijn?
In 2013 lanceerde Hennes & Mauritz een route naar eerlijk loon waarbij het bedrijf de belofte maakte om tegen 2018 iedere textielarbeider van een eerlijk loon te voorzien. Daardoor zouden er binnen 3 jaar 850 000 arbeiders een leefbaar inkomen hebben. Dit jaar werd er de eerste conscious collectie geproduceerd. Dat zou een hele lijn zijn die niet enkel met milieuvriendelijke materialen is geproduceerd, maar ook in de correcte arbeidsomstandigheden.
Mooie woorden, maar Sara Ceustermans van Schone Kleren Campagne blijft voorzichtig. In een artikel van De Standaard reageerde de woordvoerster van de organisatie dat ze het allemaal niet transparant vindt. “Alleen H&M zelf zal kunnen evalueren of de doelstelling in 2018 gehaald wordt.” Dat herhaalt ze ook nog eens wanneer ik haar contacteer. “Ik vrees dat H&M eerlijke kleren gebruikt als een verkoopargument. Ze communiceren heel vaak over hun ethische kledinglijn, maar echt veel hebben ze nooit te zeggen. Maar het moet gezegd worden dat H&M wel inspanningen doet die sommige grote ketens helemaal niet doen. En dat is al een begin.”
Dat er stappen zullen genomen worden, zal wel zo zijn. Dat erkent ook Niels Oskam, oprichter van de website Rank a Brand, waarop merken worden beoordeeld voor hun duurzaam en ethisch ondernemen. “Heel lang heeft H&M daar de op één na beste beoordeling gekregen. Dat was iets wat veel consumenten tegen de borst stuitte. Maar de winkel was wel een van de eerste die zijn lijst van leveranciers bekend heeft gemaakt. Natuurlijk kan er nog heel wat beter. Zo zijn er nog veel problemen bij het inkoopbeleid en de prijzen die voor de producten worden betaald. Ondertussen zijn de criteria van onze website wat strenger geworden waardoor H&M nu nog maar een C-label heeft. Is de Zweedse modeketen volledig eerlijk? Neen. Zijn ze op weg? Ja.”
“Alles wat je moet weten, vind je op onze website”, klonk de reactie van H&M België.