Het wordt nu echt genant met die F-35 die ons 6 miljard gaat kosten: hij kan niet eens schieten

De Chinezen en de Russen hebben de jongste maanden gevechtsvliegtuigen voorgesteld die beter zijn dan de F-35 waar België er 40 gaat van kopen. Een grapje dat ons wellicht meer dan zes miljard gaat kosten. De grap is overigens steeds meer die F-35 zelf. Veel mankementen, superduur en nu weten we bijvoorbeeld ook dat de kanonnen aan boord niet eens werken. Dat zou ten vroegste in 2019 opgelost zijn.

Er zijn wereldwijd al 150 F-35’s afgeleverd, en wat blijkt? Het kanon, één van de belangrijkste wapens aan boord, werkt niet. Ondanks een ontwikkelingskost van meer dan 700 miljard dollar, ondanks het feit dat ze er zeven jaar aan aan het sleutelen zijn.

Officieel heet het dat er “issues” zijn met de “8.4 million lines of software with the aircraft.” Het Pentagon houdt vol dat die tegen 2017 gaan opgelost zijn, maar Amerikaanse journalisten konden de hand leggen op een intern rapport van Lockheed voor datzelfde Pentagon waarin gesteld wordt dat 2019 een meer realistisch schatting is.

Problemen, problemen, problemen

Er zijn ook nog steeds problemen met het neuswiel, de stuurmotor en in een aantal F-35’s is de aandrijvingsmotor in de fik gevlogen. In stealth modus kan de F-35 trouwens maar twee bommen en twee anti-aircraftraketten meenemen. De toestellen die de Chinezen en de Russen de jongste maanden hebben voorgesteld kunnen het dubbele aan. In non-stealth-modus blijkt dat ook zo te zijn: de F-35 heeft “fittings” voor zeven objecten, de concurrenten dubbel zo veel. Dat oplossing via een upgrade lijkt niet mogelijk bovendien.

“Tien jaar achter”

Zowel de Russen als de Chinezen willen hun nieuwste toestellen verkopen. Die zijn blijkbaar getest door piloten die ook met de F-35 vlogen, en hun oordeel is dat die laatste “minder bewapening heeft, een kleiner vliegbereik, minder goed manoeuvreert, trager klimt en ook minder snel is”.

Vorige week verklaarde iemand die via de Amerikaanse luchtmacht betrokken is bij het F-35-programma onder voorwaarde van anonimiteit nog dat “als hij één keer echt in gebruik genomen gaat worden in 2020, dan zal de F-35 minstens tien jaar achterlopen ten opzichte van de concurrentie. “Its sensors won’t be able to see the battlefield as well; and what video the F-35 does capture, it won’t be able to transmit to infantrymen in real time.”

Sukhoi T-50

Ondertussen hebben de Chinezen en de Russen niet stilgezeten. China is momenteel bezig met de ontwikkeling van niet één maar vier stealth-gevechtsvliegtuigen van de vijfde generatie. En de Russen hebben de Sukhoi T-50 (PAK-FA). Die zou perfect in staat zijn – en zelfs specifiek gemaakt – om B-2 Stealth Bombers neer te halen. En hij zou een nieuw soort radar aan boord hebben die op grote afstand al andere zogezegde stealth-vliegtuigen toch kan detecteren. Plus hij kan langer, verder en een stuk hoger vliegen dan de F-35. 

Chinezen

De Chinezen hebben onder meer sinds kort de Shenyang J-31 Falcon Hawk, die opvallend veel lijkt de F-35. En ze hebben de Chengdu J-20, ook een stealth-jager. De J-23 en de J-25 zijn op komst. Twee toestellen die “in the works” zijn, twee toestellen die specifiek ontworpen zijn als “killers voor de F-22 en de F-35”. Daarnaast hebben de Chinezen ook nog twee niet-stealth fighters klaar. De J-10 Firebird die 11 hardpoints heeft om wapens te dragen en de J-15; die de meest gesofistikeerde software aan boord zou hebben van alle gevechtsvliegtuigen momenteel.

Amerikaanse defensie-adviseurs en internationale analisten waarschuwen er trouwens voor dat de Chinezen heel snel de balans kunnen toen tillen. Ze hebben niet alleen ingezet op meerdere modellen die allemaal specifiek beter zijn in iets, terwijl de F-35 maar liefst als vervanger moet dienen voor een stuk of vijf toestellen die nu gebruikt worden op verschillende manieren: de F-16, de F-18, de A-10 Warthog, de F-22 en de Harrier. Bovendien zijn de Chinese toestellen een pak goedkoper om te maken, en hebben de Chinezen niet alleen diepe zakken, maar ook veel meer potentiële piloten.

Hoe stealth is stealth nog?

Er is nog een gigantisch probleem: de stealth modus, waardoor de F-35 ongedetecteerd blijft voor de radar, zou wel eens snel zinloos kunnen worden. Er zijn nu al alternatieven voor radar, onder meer infrarood, waardoor de F-35 sowieso vanop een afstand van 90 kilometer wordt gespot. En experts uit de wapenindustrie claimen dat die afstand snel een pak groter gaat worden.

Meer
Lees meer...