Hoe technologie leerlingen helpt actief te leren


In het kort

  • Leerlingen veranderen van passieve consumenten in actieve makers door digitale inhoud te onderzoeken, creëren en delen.
  • Technologie maakt onderwijs op maat mogelijk, aangepast aan het tempo en niveau van elke leerling.
  • Een goede schermtijd geeft jongeren de kans om bij te dragen, wat hun intrinsieke motivatie en voldoening vergroot.

Liefst 95 procent van de tieners bezit vandaag een smartphone en de helft zegt “continu online” te zijn. Dat is een stijging van 24 procent in amper tien jaar tijd, volgens onderzoek van Pew Research Center. Die digitale onderdompeling baart sommige experts zorgen over mogelijke risico’s voor ontwikkelende hersenen. Maar recent onderzoek pleit voor een genuanceerder beeld.

In plaats van alleen te focussen op minder schermtijd, moeten we kijken naar hoe technologie wordt gebruikt. Vooruitstrevende leerkrachten integreren technologie in hun lessen en transformeren traditionele opdrachten tot boeiende multimedia-ervaringen. Via interactieve quizzen, creatief schrijven, virtuele wereldverkenning en samenwerkingsprojecten stimuleren ze actieve deelname en dieper begrip.

Van consumeren naar creëren

De eerste sleutel tot waardevolle schermtijd: leerlingen stimuleren om zelf makers te worden in plaats van passieve consumenten. Wanneer jongeren digitale inhoud creëren rond onderwerpen die hen interesseren of contact leggen met gelijkgestemden op sociale media, leveren ze een betekenisvolle bijdrage en ontwikkelen ze eigen regie.

Technologie maakt bovendien gepersonaliseerd onderwijs mogelijk. AI-leraren volgen het begrip van leerlingen, identificeren hiaten en passen materiaal in realtime aan. Dit zelfsturend leren helpt leerlingen hun interesses te volgen en stimuleert levenslang leren.

Begeleiding blijft cruciaal

Duidelijke grenzen blijven essentieel voor jongeren in de digitale wereld. Betrokken volwassenen moeten actief meekijken met online activiteiten en zinvolle verbindingen stimuleren, bijvoorbeeld via gezamenlijke onderzoeksprojecten of gewoon door gesprekken over favoriete games.

Waardevolle schermtijd biedt jongeren de kans om een echte bijdrage te leveren. Onderzoek van psycholoog Dr. David Yeager toont aan dat adolescenten een fundamentele behoefte hebben om gezien te worden als competente medewerkers. Platforms waar ze echte waarde kunnen creëren, versterken hun intrinsieke motivatie en voldoening.

Praktijkvoorbeelden van positieve technologie

In de praktijk zien we hoe goede schermtijd leren en creativiteit bevordert. Leerlingen ontwikkelen bedrijfsplannen met behulp van ChatGPT voor feedback, leren programmeren via zelfrijdende auto’s en drones, en gebruiken AI-tools om hun presentatievaardigheden te verbeteren via wekelijkse nieuwsuitzendingen.

Meer
Lees meer...