Huawei haalt Apple in als wereldwijde leider op het gebied van Smartwatches


In het kort

  • Huawei heeft de leiding genomen als het beste smartwatchmerk wereldwijd en heeft Apple in verkoop overtroffen.
  • Apple behoudt zijn populariteit buiten China, maar moet meer innovatieve functies introduceren om de interesse van de consument te behouden en de verkoop te stimuleren.
  • Samsung en Xiaomi volgen op de voet en bezetten respectievelijk de derde en vierde plaats met een sterke jaar-op-jaar groei.

Huawei neemt de leiding

Huawei is naar voren gekomen als het leidende smartwatchmerk wereldwijd en overtreft zelfs Apple in verkoop. Terwijl Apple zijn populariteit in de VS en daarbuiten behoudt, hebben de sterke prestaties van Huawei in zijn thuismarkt China het bedrijf naar de eerste plaats gestuwd met meer dan 23,6 miljoen verkochte smartwatches tussen januari en september. Apple zit daar dicht achter met 22,5 miljoen verkochte exemplaren, maar kende een aanzienlijke daling ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, toen er 25,8 miljoen Apple Watches werden verkocht.

Concurrentie

Huawei’s dominantie is grotendeels toe te schrijven aan de Chinese consumentenvraag; buiten China is Huawei relatief minder aanwezig. Hoewel ze onlangs de Belgische markt opnieuw hebben betreden met hun Watch GT 5-serie, valt nog te bezien of dit hun wereldwijde verkoopcijfers significant zal beïnvloeden. Hoewel Apple nog steeds bovenaan staat in markten buiten China, waarschuwen industrieanalisten van IDC dat deze voorsprong niet gegarandeerd is. Ze suggereren dat Apple meer innovatieve functies in zijn Watch-lijn moet introduceren om de interesse van de consument te behouden en de verkoop te blijven stimuleren.

Samsung en Xiaomi volgen op de voet met sterke prestaties en bezetten respectievelijk de derde en vierde plaats met 20,5 miljoen en 11,5 miljoen verkochte smartwatches. Beide bedrijven zagen een aanzienlijke jaar-op-jaar groei: Xiaomi’s verkoop steeg met 26,5 procent, terwijl die van Samsung met 24,3 procent steeg. Samsung profiteerde van de lancering van de Fit3 fitnesstracker en de Watch FE, hun meest betaalbare smartwatchmodel. Xiaomi profiteerde ook van een golf van succes met hun Band 9 fitnesstracker en hun populaire Watch S-serie.

Meer
Lees meer...