Het succes van Uber hangt op de meeste plaatsen in de wereld samen met het feit dat het veel goedkoper is dan een gewone taxi. Behalve in de Turkse stad Istanboel. Daar kost een ritje met een Uber-auto verrassend meer, en toch geniet de dienst meer succes dan de klassieke taxisector.
Net zoals in andere steden is Uber niet erg populair bij de taxidiensten in Istanboel. Onlangs zijn een aantal chauffeurs zelfs nog het slachtoffer geworden van fysiek geweld. Volgens het magazine The Economist is minstens één chauffeur met een pistool beschoten. De vakbond van de taxibestuurders is intussen ook een rechtszaak gestart tegen Uber. Ze vragen dat de app zou worden geblokkeerd, zodat potentiële klanten geen wagen van Uber meer kunnen bestellen.
Het verrassende aan de zaak is dat Uber in Istanboel niet goedkoper is dan gewone taxi’s. In sommige gevallen kan een wagen van Uber er zelfs twee keer meer kosten. De reden voor het succes ligt er dan ook niet bij de prijs, maar wel bij het comfort. Passagiers kunnen rekenen op propere wagens en een goede service, wat dat hogere tarief volgens het succes van Uber dus neutraliseert.
Licentie
Kan je dan wel van oneerlijke concurrentie spreken als Uber toch duurder is? De taxichauffeurs vinden van wel, aangezien ze een dure vergunning moeten aanvragen om met een taxi door Istanboel te mogen rijden. En dat moeten de chauffeurs van Uber niet doen. In ruim een halve eeuw tijd zijn er zeven keer meer mensen in Istanboel komen wonen. Het aantal licenties voor taxi’s is echter zo goed als hetzelfde gebleven. En zo is ook de prijs voor een licentie aanzienlijk gestegen.
Taxibedrijven moeten er nu al zo’n 430.000 dollar ophoesten om een licentie te krijgen. Dat is het dubbele van in Parijs of New York. De meeste chauffeurs kunnen dat gewoon niet betalen, waardoor investeerders op de taxidiensten gesprongen zijn. Zij vrezen echter dat de prijs van licenties terug zal dalen, omdat Uber tegenwoordig een groot deel van het werk opeist. En zo zouden ze dus zelf veel geld kunnen verliezen.
Uber is in Turkije momenteel enkel in Istanboel actief. Recent raakte bekend dat Uber in ons land graag in Antwerpen zou beginnen rijden. In Europese landen staat Uber geclassificeerd als taxibedrijf en niet als netwerkplatform. Daardoor kunnen chauffeurs in de problemen komen met de wet.