In India is buurtwinkel basis voor financieel systeem

India is een land waar grote delen van de populatie nog steeds vooral met contant geld werken. Deze consumenten vormen een gigantische doelgroep voor de financiële dienstverlening die vaak door de winkel op de hoek wordt aangeboden. Honderdduizenden winkeliers verzorgen voor hun klanten op alle mogelijke uren van de dag en zelfs de nacht allerhande financiële transacties.

Voor vele handelaars vormen deze eenvoudige financiële diensten zelfs een lucratieve nieuwe nevenactiviteit, maar deze activiteiten zijn vaak ook de belangrijkste bron van inkomsten geworden. Dus moeten er meer maatregelen genomen worden om het risico op overvakken te verminderen.

Verkooppunten

Honderden miljoenen mensen hebben zich voor de eerste keer een bankrekening. Dit komt vooral doordat de Indiase regering probeert om de bevolking aan te sporen om contant geld door digitale betalingen te vervangen.

“De aanbieders van deze services richten zich echter vooral op een welvarend publiek,” aldus het persbureau Bloomberg. “De rest van de bevolking, die nog grotendeels met contant geld werkt, zoekt naar andere partijen om een aantal transacties uit te voeren, zoals de betaling van facturen, de realisatie van geldtransfers met familie in het buitenland of de uitbouw van een spaarrekening.”

Deze tweede groep dienstverleners – waaronder bedrijven zoals EbixCash, Fino PayTech en Oxigen Services India – registreren handelaars waar consumenten financiële transacties kunnen uitvoeren tegen de betaling van een commissie tussen 0,6 procent en 1,5 procent.

Een aantal van deze bedrijven hebben netwerken met meer dan 250.000 verkooppunten en 30 miljoen klanten uitgebouwd.

Meer
Lees meer...