De hoge inflatie van de afgelopen maanden knibbelt aan onze koopkracht. Al is het niet allemaal kommer en kwel. De gestegen levensduurte zorgt er ironisch genoeg voor dat de prijzen van bepaalde producten naar beneden worden bijgesteld.
Alle ogen waren dinsdag even gericht op de Amerikaanse hypermarktketen Target. Die groep moest voor de tweede keer in slechts drie weken tijd de winstverwachting naar beneden bijstellen. Target uitte eerder al zijn bezorgdheden over de opgelopen kosten, maar nu krijgt de keten ook nog eens te maken met opgestapelde voorraden.
Door de torenhoge inflatie letten de consumenten meer op hun budget. Daardoor kopen ze minder elektronica en huishoudtoestellen. Target ziet de voorraden dan ook zienderogen toenemen. Om die stock weg te werken zet de keten het mes in de prijzen. “Dit zet extra druk op de marges”, klonk het dinsdag. Ook andere Amerikaanse ketens kampen met soortgelijke problemen. Zo zei Wallmart onlangs nog dat er een paar kwartalen nodig zullen zijn om de overtollige voorraden weg te werken.
En in België?
Als we naar het meest recente inflatiecijfer in ons land kijken, merken we ook op dat de elektronicaprijzen aan het zakken zijn. De prijs voor televisie-apparatuur is vorige maand met 13,9 procent gedaald in vergelijking met een jaar eerder. Een smartphone is 8,2 procent goedkoper geworden.
In België heeft de inflatie nog een neveneffect: winkels pakken uit met meer promoties om de prijzen alsnog te drukken. Uit cijfers van NielsenIQ, waarmee het magazine Gondola begin deze maand uitpakte, blijkt dat de supermarkten gedurende de eerste vier maanden van dit jaar 19,2 procent van hun omzet uit promoties haalden. Vorig jaar kwam dat cijfer uit op 18,9 procent.
“De prijzen op het schap worden hoger en deze niveaus wil men door gebruik van promoties naar beneden brengen. Op zich is het een beetje vreemd dat het net gebeurt op een moment waarop de grondstoffen- en energieprijzen zo fel gestegen zijn, maar nu de koopkracht onder druk staat willen supermarkten klanten blijven lokken”, verduidelijkte Silvie Vanhout van de Gondola Academy.
Ze voegde eraan toe dat de supermarkten op die manier ook iets willen doen aan de dalende verkoopcijfers na de pandemie. “We gaan opnieuw meer op restaurant, we zijn weer op kantoor aan het werk, … Dit maakt dat onze uitgaven in supermarkten aan het dalen zijn, maar over het algemeen nog hoger liggen dan in 2019”, klonk het. Tijdens de coronapandemie waren er ook opvallend minder promoties: 16,4 procent van de omzet in 2020 kwam uit kortingen.
Niet zonder gevaar
Luc Ardies van Buurtsuper.be, de UNIZO-organisatie van supermarkten en speciaalzaken, waarschuwde onlangs dat de Belgische supermarktprijzen door onder meer die promoties te laag zijn. “De prijzen in de Belgische supermarkten zijn dit jaar met slechts 1,8 procent gestegen, terwijl ze in Frankrijk met 6 procent omhoog gingen”, aldus Ardies.
De organisatie berekende dat de handelsmarge van zelfstandige supermarkten op zes jaar tijd met 3,3 procent is gezakt als gevolg van de promotie- en prijsdruk, terwijl de energiekosten verdrievoudigd zijn. “Supermarkten en andere voedingsbedrijven hebben, nu meer dan ooit, extra marge nodig. Niet alleen de huidige energiekosten moeten betaald worden, er moet ook dringend geïnvesteerd worden in alternatieve en duurzame energiewinning omdat, ook na de oorlog in Oekraïne, fossiele brandstoffen onbetaalbaar zullen blijven”, zei hij.
(mah)