Influencers zwaar onder vuur nadat ze geadopteerd zoontje na drie jaar afstaan

YouTuber en influencer Myka Stauffer ligt zwaar onder vuur, nadat zij en haar man James bekendmaakten dat hun zoontje Huxley een nieuwe thuis had gevonden. Het koppel adopteerde het Chinese jongetje in 2017 en hij verscheen vaak op YouTube en foto’s op sociale media. Maar nu is hij afgestaan aan een ander gezin.

Myka en James Stauffer hebben een familieprofiel op YouTube, waarop ze delen wat ze met hun gezin meemaken. Het koppel dat ook vier biologische kinderen heeft, adopteerde in 2017 een peuter van twee jaar oud uit China en deelde het volledige verhaal van de adoptie met hun volgers. Maar nu hebben ze ook gedeeld dat het jongetje, Huxley genaamd, niet meer bij hen woont.

“Ernstige medische problemen”

https://www.youtube.com/watch?v=TL7nPuAjoRs

Hoewel Huxley normaal geregeld verscheen in de video’s van de familie en het adoptieproces een belangrijk onderwerp was van de video’s, kregen fans in de gaten dat Huxley al een tijdje niet meer te zien was in de foto’s of video’s van het gezin. Ze begonnen zich dan ook luidop vragen te stellen over waar de jongen was. In een video gaven Myka en James eindelijk meer info over wat er met hun geadopteerde zoontje gebeurd was.

https://www.youtube.com/watch?v=ozthKDdSMZQ

In de emotionele video leggen Myka en James uit dat Huxley ernstigere medische problemen had dan hen aanvankelijk was meegedeeld. Hij had extra noden, waardoor het moeilijk om voor hem te zorgen, terwijl ze ook nog vier andere kinderen hadden, waarvan de jongste nog maar enkele maanden oud is. Myka en James hebben dan het adoptiebureau gecontacteerd dat Huxley in verschillende gezinnen heeft laten “testdraaien” om uiteindelijk te kiezen voor het juiste gezin.

Leugens

https://www.youtube.com/watch?v=2VMjA4VBCSQ

Het lijkt een aannemelijk verhaal, maar al snel bleek dat het niet helemaal strookt met de waarheid. 10 maanden voor Myka Huxley adopteerde, maakte ze namelijk nog een video waaruit blijkt dat ze op de hoogte was van de ernstige medische implicaties van Huxley. Het koppel was specifiek opzoek naar een kind met medische problemen omdat ze zo’n kind een betere toekomst wilden geven. Huxley was zo’n kind, hij had een hersentumor en een ernstige vorm van autisme, daardoor was het mogelijk dat ze nooit met hem zouden kunnen communiceren. Daarnaast was het ook niet duidelijk of hij verdere implicaties zou krijgen. Een dokter raadde hen zelfs af om Huxley in huis te nemen omdat hij veel aandacht nodig zou hebben.

Maar dat hield Myka toen niet tegen. In de video zegt ze dat “haar kind niet inruilbaar is” en dat ze dus van hem zal houden, hoeveel moeilijkheden het ook met zich mee zou brengen. De oude video bewijst dat Myka en James goed genoeg wisten waar ze aan begonnen en dat het verhaal dat ze “niet wisten hoe erg de medische problemen met Huxley” gingen, niet klopt.

Verder is het feit dat Huxley opnieuw geplaatst wordt enorm nadelig voor hem. Myka en James vertelden al over het adoptietrauma dat de jongen opliep en daardoor hechtingsproblemen had opgelopen. Dat hij dat volledige proces nu nog eens moet doorlopen, zal ongetwijfeld zware gevolgen met zich meedragen.

“Gebruikt voor populariteit”

https://www.instagram.com/p/CALeZKgppXr/?utm_source=ig_embed

Wat het verhaal volgens velen nog erger maakt, is dat Myka en James altijd deden alsof er geen vuiltje aan de lucht was. Ze lieten Huxley geregeld opdraven in video’s of posten (gesponsorde) foto’s met hun geadopteerde zoontje. Myka werkte doorheen de jaren samen met merken als Drefy Glossier, Good American en Fabletics. En zoals elke influencer dat doet, zorgde ze ervoor dat het steeds ging om leuke kiekjes waarin ook het merk te zien was.

Hun profielen hebben in totaal meer dan 2 miljoen volgers die meevolgden met het dagelijkse leven van het gezin en de adoptie van Huxley. Daarnaast zette Myka voor de adoptie ook nog een inzamelactie op poten om geld in te zamelen voor de “extra zorgen” die Huxley nodig had. Ze wisten dat Huxley extra zorgen nodig had, maar dat was een bewuste keuze. Dat liet Myka weten in een artikel dat ze schreef over haar adoptie. In een ander artikel schreef ze dan weer: “Hij is een geweldig kind en zijn ziekte zorgt niet voor zoveel extra zorgen. Alles wat je nodig hebt is een groot hart en veel geduld.” Maar toch werden de extra zorgen hen na een tijdje te veel.

Volgens heel wat mensen lijkt het er daarom op dat Myka en James Huxton gebruikten als een accessoire, een mooi verhaal voor hun YouTubeprofiel. En bleek de jongen uiteindelijk dus toch inruilbaar te zijn.

https://www.instagram.com/p/B-So2SXA5A7/

Kritiek

Op Twitter uiten nu heel wat mensen hun kritiek op de beslissing van Myka en James, maar ook de opvoeding van het koppel wordt in vraag gesteld. Zo is in een oude vlog (die ondertussen verwijderd is) te zien dat de duim van Huxley ingewikkeld is met ducttape. Dat hadden Myka en James gedaan om de ervoor te zorgen dat hij duimzuigen zou afleren. Maar in dezelfde video is te zien dat een van de biologische dochters van het gezin, die enkele jaren ouder is dan Huxley wel zonder problemen op haar duim mag zuigen.

Daarnaast zijn er ook mensen die kritiek hebben op het feit dat Myka nog steeds geld verdient op de kap van Huxley, want alle oude video’s over de adoptie van de jongen staan nog steeds op YouTube. De video’s zijn enorm populair, zo werd de video van de adoptie zelf meer dan 5 miljoen keer bekeken. Deze video’s leveren Myka en James heel wat geld op, zelfs al woont Huxley nu niet meer bij hen.

Verschillende merken die Myka sponsorden, hebben ondertussen al laten weten dat ze niet meer met het gezin willen samenwerken.

Meer
Lees meer...