Apple blijft zijn digitale services uitbreiden, dat afgelopen kwartaal een omzet van 19,8 miljard dollar genereerde. Belangrijk onderdeel van deze services zijn de digitale muziekdienst Apple Music en het platform Apple Arcade, waarvan analisten verwachten dat omzet tegen 2025 met 36 procent zal stijgen.
Analisten van JPMorgan verwachten dat er in 2025 voor digitale muziekdiensten wereldwijd een markt van ongeveer 55 miljard dollar zal zijn, met in totaal 900 miljoen abonnees. Verwacht wordt dat Apple Music zijn positie als nummer twee op de markt zal behouden, achter concurrent Spotify, maar dat het bedrijf serieuze concurrentie moet verwachten van Amazon Music en YouTube Music. De analisten schatten dat Apple Music in 2025 een jaaromzet van 7 miljard dollar zal bereiken, tegen 5,2 miljard in 2021.
Om te kunnen blijven concurreren krijgen Apple Music-gebruikers binnenkort de service Apple Classic, een streamingdienst specifiek voor klassieke muziek, nadat het bedrijf vorig jaar Primephonic heeft overgenomen. Eerder introduceerde het al Dolby Atmos en Lossless-kwaliteit voor zijn muziekdienst.
De gaming-activiteiten van het bedrijf uit Cupertino zijn kleiner en nieuwer; de abonnementsdienst voor mobiele games van het bedrijf, Apple Arcade, ging in 2019 van start. Onderzoeker Samik Chatterjee, van JPMorgan, schat de omvang van de wereldwijde gamingmarkt op 360 miljard dollar in 2028, waarvan 200 miljard op mobiele apparaten.
De muziek- en gamedienst van Apple zullen volgens JPMorgan tegen 2025 een gecombineerd abonneebestand hebben van ongeveer 180 miljoen. Verwacht wordt dat de gezamenlijke inkomsten zullen stijgen met 36 procent tot 8,2 miljard dollar.
Mobile games en lootboxen
De gamingdienst van Apple heeft meer dan 200 titels, geen advertenties of in-game-betalingen en kost 5 dollar per maand. Chatterjee verwacht dat de omzet uit gamingactiviteiten voor Apple zal oplopen tot 1,2 miljard dollar, tegen een geschatte 270 miljoen dollar in 2021.
Onderwijl ligt de game-ontwikkelaar Activision Blizzard onder vuur vanwege het gebruik van controversiële lootboxen. Hierdoor mag de game Diablo Immortal wellicht niet uitgebracht worden in Nederland en België op de Apple App Store, omdat lootboxen worden geassocieerd met gokken voor kinderen. Apple Arcade omzeilt dit probleem door gebruik te maken van een abonnementsdienst, waardoor gebruikers maandelijks een vast bedrag betalen en daarvoor advertentievrije games krijgen, zonder loot boxes.
Andere belangrijke digitale dienst van het Amerikaanse bedrijf is Apple TV+. Dat het Apple menens is blijkt uit het feit dat het recentelijke de rechten van de nieuwe tv-serie Sugar heeft gekocht. Daarbij heeft het de populaire streamingdienst Netflix overboden.
(ns)