De globale advertentie-inkomsten van video-app TikTok zouden dit jaar verdrievoudigen tot 11,64 miljard dollar. In 2021 was die omzet amper 3,9 miljard dollar. Vermits het door ByteDance gerunde TikTok geen advertentie-inkomsten rapporteert, vertrouwen analisten op een schatting van Insider Intelligence.
De schattingen bieden een kijk in de advertentie-activiteiten van de populaire video-app, nu het gebruikersbestand blijft toenemen. TikTok heeft nu getracht adverteerders te verleiden om reclamecampagnes te voeren door de gebruiksvriendelijkheid van de advertentiemodule op te voeren.
De VS
TikTok vertegenwoordigt vandaag slechts een klein percentage van de advertentiebudgetten. Maar veel bedrijven experimenteren ermee omdat de app veel gebruikt wordt door jongeren. Gebruikers brengen er ook meer tijd op door dan op veel andere sociale medianetwerken. Toch willen adverteerders meer garanties dat het platform merkveiligheid kan bieden en meer tools om de juiste consumenten te bereiken.
Meer dan de helft van de advertentie-inkomsten van TikTok zal in 2022 volgens Insider Intelligence uit de VS komen. Die omzet zou goed zijn voor 2,4 procent van de Amerikaanse binnenlandse digitale advertentiemarkt. Wereldwijd is het aandeel van TikTok in de digitale advertentie-uitgaven kleiner en zou het groeien tot 1,5 procent in 2022. Vorig jaar was dat nog minder dan 1 procent.
Google, eigenaar van YouTube, en Facebook-moeder Meta blijven de wereldwijde digitale advertentiemarkt domineren met een aandeel van respectievelijk 29 procent en 21,4 procent.