Instagram voert binnenkort mogelijk een nieuwe, onpopulaire functie in: advertentiepauzes. Hierbij worden gebruikers geconfronteerd met reclame die ze niet kunnen wegklikken.
Heel wat gebruikers melden zowel op X als Reddit dat Instagram de nieuwe functie ‘ad breaks’ momenteel test. Moederbedrijf Meta heeft wel nog geen officiële aankondiging gedaan over de beschikbaarheid of verdere details.
Hoe werkt het?
Ad breaks verschijnen onverwachts tijdens het scrollen door je feed. In tegenstelling tot normale Instagram-advertenties, kan je deze niet wegklikken. Je moet wachten tot een aftelklok is verstreken voordat je verder kunt scrollen.
Instagram is niet de enige die gebruikers dwingt om naar advertenties te kijken. YouTube kondigde onlangs aan strenger te zullen optreden tegen adblockers. Ook op dat platform worden er steeds meer advertenties ingezet die niet volledig te skippen zijn.
Kritiek
In het verleden heeft Instagram al eens voor ophef gezorgd met een agressieve advertentiestrategie. Na kritiek van gebruikers werd het algoritme toen aangepast.
Aangezien er nu ook opnieuw al heel veel kritiek is, is het ook helemaal niet zeker of deze nieuwe functie snel naar het brede publiek zal komen. De kans bestaat dat Meta ook met de ‘ad breaks’ naar de wensen van gebruikers zal luisteren en de functie nog aanpast voordat die voor iedereen beschikbaar wordt.