Instagram voert vanaf 2 februari een streng back-to-officebeleid in waarbij Amerikaanse medewerkers opnieuw vijf dagen per week fysiek op kantoor moeten werken. Dat blijkt uit een interne memo van Instagramdirecteur Adam Mosseri, meldt CNBC. Het bedrijf wil zo innovatie stimuleren en de interne samenwerking verbeteren.
Naast de verplichte kantooruren wil Mosseri ook het aantal interne vergaderingen verminderen. Werknemers worden aangemoedigd om zich te focussen op het ontwikkelen van productprototypes en deze direct te demonstreren, in plaats van uitgebreide presentaties te geven. Volgens Mosseri moet dat de creativiteit en het tempo van productontwikkeling verhogen.
Het beleid geldt enkel voor Instagram. Binnen Meta blijft het bredere back-to-desk-mandaat van september 2023 van kracht, waarbij medewerkers van onder andere Facebook en WhatsApp minstens drie dagen per week op kantoor moeten zijn.
Techsector stuurt werknemers steeds vaker terug naar kantoor
Instagram staat niet alleen in deze verschuiving naar meer fysieke aanwezigheid. Sinds de coronapandemie kiezen steeds meer technologiebedrijven opnieuw voor fulltime kantoorwerk om samenwerking te bevorderen en interne barrières weg te werken.
Amazon legde in januari 2025 al een vijfdaagse kantoorweek op. Ook bedrijven als AT&T, Boeing en Dell Technologies hebben gelijkaardige strategieën ingevoerd, waarmee de trend naar volledig terugkeren naar kantoor steeds duidelijker wordt.
