Op het eerste zicht lijkt de Netflixreeks Dirty Lines te gaan over seks en drugs, en nog meer seks en drugs. De serie gaat echter veel dieper en over veel meer dan dat. Zo heb je inderdaad het ontstaan van de allereerste telefoonsekslijnen, maar ook de opkomst van de housemuziek én de ontdekking van allerlei soorten seksualiteit. Belgische actrice Ayla Çekin Satijn (27), die we eerder ook al konden zien in de reeks ANNE+, speelt de rol van Eva. Zij vertelde ons wat meer over de nieuwe Nederlandse Netflix Original Dirty Lines.
Volgens vele bronnen is de reeks gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Klopt dat?
Het is daadwerkelijk zo dat de eerste telefoonsekslijnen zijn opgericht, maar dat vormde slechts de inspiratie voor de reeks. De serie is dus niet waarheidsgetrouw.
Waarover gaat de reeks écht?
Het is een serie die zich afspeelt in de jaren tachtig. Het gaat over verlangens en intimiteit via de telefoon en hoe dat heel Nederland en Amsterdam op zijn kop zet. Het is ook een heel muzikale serie, want je hoort allemaal oude hits voorbijkomen en er wordt bijvoorbeeld ook gedanst zoals vroeger. Daarnaast heb je ook de mooie kostuums en de gekke stages van die tijd. Daarbij gaat de reeks ook over de seksualiteit en hoe het begonnen is, omdat er duidelijk een tekort aan is. Uiteindelijk geloof ik dat alle taboes eigenlijk ontstaan zijn, omdat er vraag is naar iets waar niemand over durft te praten.
Wat hoop je dat de kijkers meenemen uit de reeks?
Ik hoop dat we een beetje een stem hebben kunnen geven aan de generatie van toen en dat het geen eenzijdig beeld weergeeft. Ik hoop dat het publiek ziet dat de serie ook gaat over de wederopbouw van de muziek, maar ook de vrouwelijke seksualiteit. Dat dat benoemd mag worden en dat daar naar geluisterd mag worden. Maar ook dat anno nu, we springen natuurlijk in de serie de hele tijd in de tijd, wordt verteld hoe die seksualiteit wel ineenzit. Er wordt namelijk ook gepraat over dingen die ze toen niet zo uitspraken maar nu dus wel kunnen doen. Daar kan ook uit geleerd worden denk ik. We wilden daarmee zowel de jongeren maar ook de oudere mensen laten zien dat zulke dingen voor onze generatie geen taboe zijn. Natuurlijk waren de jaren 80 ook best wel ‘ruig’ om het zo te zeggen. Maar tegenwoordig gaat het bij ons echter meer over dat ‘educate yourself’ principe en ik denk dat dat een mooie stroming binnenin onze jonge generatie is.
Hoe is de reeks dan nu relevant, aangezien we toch vooral de eighties te zien krijgen?
Het is een andere generatie die de serie gaat kijken, maar ik denk dat veel eigenlijk overlapt. Zoals de muziek tegenwoordig, de vintage kleding is weer helemaal hip, … Ook die vrijheid die in de jaren tachtig hard geëist werd, daar wordt nu ook meer en meer op aangeroepen vind ik.
Ik kon niet anders dan de reeks een beetje vergelijken met de Disney+-serie Pam and Tommy. Die gaat over het ontstaan van de allereerste sekstape, hier gaat het over het ontstaan van de allereerste telefoonsekslijnen. Kan het zijn dat het idee voor Dirty Lines daarvan kwam?
Ik heb nog niemand die associatie horen maken, maar wel leuk! Maar nee, dat is niet zo. Ik ga het wel nog in mijn lijstje zetten om te bekijken, want ik ben helemaal fan van Pamela Anderson. Ik vind haar zo’n geweldige vrouw!
Ik geloof dat Nederland veel opener praat over allerlei onderwerpen en taboes dan België. Hoe denk je dat de Belgische kijkers dan deze Nederlandse Original Netflixreeks zullen ontvangen?
Dat vind ik een hele goede vraag! Ik kan dat beamen, maar ik zie in België nu toch ook wel de nodige veranderingen. Ik denk dan bijvoorbeeld aan diversiteitspanels, intimiteitscoaches, …. dat begint daar ook wel aan te komen. Dus ik hoop dat ook het Belgische publiek zal kunnen genieten van deze reeks. Het is ook wel grappig, want de serie draait rond die telefoonsekslijnen maar je ziet bijna nergens seks. Oké, nee toch ook weer wel, maar het gaat niet over seks. De reeks gaat juist over hoe we ervoor kunnen zorgen dat seks bespreekbaar wordt gemaakt, dat mensen zich kunnen ontladen, ontspannen en hun fantasie kunnen laten prikkelen. Dat zijn eigenlijk de dingen waar het écht over gaat. Daar rondom zijn prachtige verhalenlijnen over de drie hoofdpersonages die je echt wel raken vind ik. Ondanks de snelheid waarmee het zich afspeelt en die grootheid van deze productie. En net dat vind ik heel mooi aan de serie.
Hoe was je ervaring op de set? En wat was de leukste scène om te filmen?
De serie is gefilmd middenin de coronaperiode. Op een gegeven moment moesten we een jaren 80 partyscene nadoen en dus heel stijf dansen. Maar er stond eigenlijk heel goede muziek op en wij hadden zoiets van ‘alee, kom dansen!’ (lacht), maar dat mocht natuurlijk niet. Iedereen verlangde heel erg naar het uitgaan, dus ik vond het best grappig dat we een serie daarover aan het maken waren terwijl we gewoon in lockdown zaten. Dat zijn wel mooie herinneringen! Maar ook überhaupt dat we zo een jonge cast hadden, vond ik zeer leuk. Daardoor dacht ik ‘ah, wow, er komen nieuwe stemmen en nieuwe voorbeelden’ en dat is wel heel erg inspirerend.
Hoe hoop je of denk je dat het publiek reageert?
Ik hoop dat het veel wordt bekeken en dat er een seizoen 2 komt! (lacht) Ik hoop, nee, ik denk wel zeker dat het zal aanslaan. Ik vind het echt – los van het feit dat ik er zelf in meespeel – een hele mooie serie geworden. Bij de eerste lezing dacht ik ‘Hoe gaan ze dat allemaal doen, met zo een auto die de gracht ingaat en al die kostuums?’. Productioneel is het ook echt een enorme uitdaging geweest, maar ik vind dat het dus zeker niet onderdoet.
Als er een tweede seizoen komt, zouden we dan meer van jouw personage, Eva, zien?
Dat zou wel leuk zijn!
En kan je ons misschien verklappen wat er nog op jouw agenda staat?
Nee, dat nog niet. Maar ik kan wel zeggen dat ik ernaar uitkijk om veel meer in België te werken en te filmen en dus die oversteek mag maken van Nederland naar België.