Technologische innovaties zullen de uiteindelijke duurzaamheid van de autosector garanderen. Dat heeft Jeroen Lissens, head of corporate communications bij BMW Belgium, in een gesprek met Business AM Radio gezegd. Hij wijst erop dat de motoren van de elektrische wagens al een grote evolutie hebben gekend en dat ook verder in de toekomst nog zullen blijven doen.
Luister hier naar het volledige interview van Jeroen Lissens met Business AM Radio.
Waarom is dit belangrijk?
De grondstoffen voor de batterijen vormen vandaag een probleem waarop de hele autosector een antwoord probeert te vinden. Deze componenten zijn immers bijzonder zeldzaam en blijken bovendien in handen van een beperkt aantal producenten, zoals China, te zijn.
Uitkijken naar nieuwe ontwikkelingen: “We gaan proberen om onder meer de ontginning van kobalt, een grondstof voor de batterijen, zoveel mogelijk in eigen handen te nemen”, merkt Jeroen Lissens op.
“BMW denkt daarbij aan mijnen in Australië of Marokko, waar we zelf het overzicht kunnen houden om bijvoorbeeld sociale en ecologische wantoestanden te vermijden.”
“Bovendien willen we ook inspanningen doen om onze afhankelijkheid van deze grondstoffen te verminderen.”
“Voor de elektromotor die we in de X-Series gebruiken, is er al geen kobalt meer nodig. De technologie staat ook niet stil. Die technologische ontwikkelingen zullen voor BMW een hulp zijn. Daarin geloven wij vast.”
Concurrentie: Daarnaast moet ook rekening worden gehouden met de opkomst van nieuwe concurrentie. Die komt niet alleen van opkomende Chinese constructeurs, maar ook van technologiebedrijven die zich op de automarkt willen toespitsen.
“We hebben op het Autosalon van Brussel voor de eerste keer een aantal merken uit China kunnen opmerken. Wij vinden dat op zich goed nieuws. Zonder concurrentie, zij het uit China of uit Amerika, zou de Europese autosector vandaag minder innovatief zijn geweest.
“De autoproducenten waren in het laatste kwart van de voorbije eeuw de eerste buitenlandse groepen die in China investeerden. Denk maar aan de Volkswagen Group, die op die markt een early adopter was, kort daarop door BMW gevolgd.”
“BMW heeft momenteel als enige buitenlandse autoproducent een meerderheidsbelang van 75 procent in een Chinese joint-venture. Op dit ogenblik haalt BMW in China al een grote productie. China is voor ons de grootste afzetmarkt.”
“Die lokale productie laat BMW toe zijn ecologische voetafdruk te verminderen, terwijl tegelijkertijd kan worden vermeden dat onze auto’s op weg naar hun afzetmarkt zeven weken op een schip staan.”
“China is voor ons niet nieuw. Dat land staat al ontzettend lang op onze kaart. Met de Chinese concurrentie kunnen we eigenlijk alleen maar blij zijn, op voorwaarde dat dit op een eerlijke manier gebeurt.”
Anderzijds de technologiesector heeft op de automarkt een duidelijke invloed. “Technologie wordt belangrijker”, erkent Jeroen Lissens.
“Wij zien onszelf echter vooral als een leverancier van hardware, die open staat voor een integratie met technologiebedrijven.” Een combinatie van al die factoren – digitaal, elektrisch en circulair – is volgens Jeroen Lissens de toekomst waarop BMW mikt.