Je leest het goed: een K3-hit geeft het startschot voor de nieuwe 11.11.11-campagne. Meer dan 30 bekende artiesten, waaronder (de huidige) K3 zélf, Clouseau, Daan, Bart Peeters en Sam Bettens, hebben Alle kleuren opnieuw ingezongen.
De campagne van 11.11.11 wil menselijkheid en solidariteit benadrukken in een verharde samenleving. “We worden geconfronteerd met oorlogsmisdaden, een klimaatcrisis en veel verzuring”, legt Els Hertogen, directeur van 11.11.11, uit aan VRT NWS.
Volgens Hertogen is Alle kleuren het ultieme nummer om die boodschap te brengen. “Menselijkheid is geen zwakte, het is onze grootste kracht. Dit nummer herinnert ons eraan dat wat ons verbindt sterker is dan wat ons verdeelt.”
Van Natalia tot Metejoor
Naast Peeters en Clouseau doen ook onder andere Metejoor, Laura Tesoro, Tourist LeMC, Helmut Lotti en Willy Sommers mee. K3 zelf (Hanne, Marthe en Julia) is blij dat hun hit de boodschap versterkt. “Het zijn harde tijden, ook op sociale media”, zegt Hanne. “Ik merk dat de negativiteit het soms overneemt en de nuance verdwijnt.”
Ook Natalia voelt de noodzaak: “In oorlogen raken mensen hun kinderen kwijt: dat kunnen wij niet vatten. Het enige wat we kunnen doen, is hen steunen en meer empathie tonen.” Francisco Schuster vult aan: “Dit nummer uit 2000 is nog steeds zo relevant. Enkel hand in hand kunnen we er een mooie wereld van maken.”
Steun voor Gaza en Oost-Congo
De 11.11.11-campagne wil niet alleen een boodschap brengen, maar ook concreet helpen. De opbrengst gaat naar partners van de organisatie die “menselijkheid in actie” tonen. Voorbeelden zijn Marie-Noël in Oost-Congo, die noodhulp coördineert voor slachtoffers van seksueel geweld, en Tawfiq in Gaza, die na bombardementen zijn kwekerij heropbouwde om honderden boeren weer aan het werk te helpen.
