Kan de tram door jouw schuld niet door? Dat kan een heel dure zaak worden… (tot €66.500 vorige week opgelegd) 

Kan de tram door jouw schuld niet door? Dat kan een heel dure zaak worden… (tot €66.500 vorige week opgelegd) 

Een Griekse man moet een schadevergoeding van 66.500 euro betalen aan De Lijn. Dat komt omdat hij vorig jaar bij een schietpartij, waarbij de Gentse binnenstad zes uur werd afgesloten, voor veel hinder zorgde op het bus- en tramnet. “Als je in de spits voor een dienstonderbreking zorgt, kunnen er acht trams in een uur worden afgeschaft. Dan kan het prijskaartje snel oplopen”, horen we van Tom Van de Vreken, woordvoerder bij De Lijn.

Hoe kan het dat een man zo een hoge schadevergoeding moet betalen aan De Lijn? Maar liefst 66.500 euro moet de Griek, die vorig jaar het tram-en busverkeer in de Gentse binnenstad lam legde bij een schietpartij betalen aan de vervoersmaatschappij. En dat terwijl een boete voor het stilleggen van het net slechts 107 euro bedraagt.

Wanneer je een tram of een bus hindert, kan De Lijn je een boete geven. “Die bedraagt standaard 107 euro. Maar je hebt meer kosten dan enkel de boete. Er komt een schadevergoeding bij kijken. En afhankelijk van het wat er juist gebeurt kan die al dan niet heel hoog worden”, zegt Tom Van de Vreken van De Lijn.

Stel dat je een auto parkeert op de tramsporen. Dan kan de tram niet door. “Dan wordt er eerst een controleur van De Lijn opgeroepen. Die schrijft een proces-verbaal waarin hij de overtreding vaststelt. Daartegen kan je in beroep gaan en als dat niet wordt aanvaard volgt een boete van 107 euro. De auto zal getakeld worden en er is een dienstonderbreking. Die uit zich in een omleiding of stilleggen van het verkeer.”

8,8 euro per tram… per kilometer

Je betaalt dan een schadevergoeding voor het oproepen van een controleur, het takelen van de auto en de dienstonderbreking. En dat laatste kan hoog oplopen. Voor een tram met plaats voor meer dan 200 personen betaal je per tram die omgeleid of afgeschaft wordt 8,8 euro per kilometer. “In de spits rijden er ongeveer 8 trams per uur op een lijn in Gent. Als je weet dat die man in kwestie het bus- en tramverkeer in de Gentse binnenstad gedurende zes uur onderbroken heeft, is het logisch dat de kosten zo hoog oplopen”, zegt Tom Van de Vreken.

“Gemiddeld loopt zo’n schadevergoeding op tot zo’n 300 euro, dat is zonder de boete van 107 euro. De meeste problemen zijn dan ook binnen de 30 à 40 minuten opgelost.” Vorig jaar waren er 753 onderbrekingen over het ganse net. Dat zijn er 124 meer dan het jaar voordien.

Wanneer een auto aan de bushalte geparkeerd staat, betaal je een boete van 107 euro. Meer komt daar niet bij kijken, omdat er geen interventie nodig is. Ook voor rijden op de busbaan, wat niet mag, betaal je 107 euro. In 2016 waren er respectievelijk 5.786 en 1.701 processen-verbaal opgemaakt.

Gesponsorde artikelen