De Nederlandse vliegtuigmaatschappij KLM wil z’n CO2-uitstoot compenseren door hun passagiers te vragen om een vrijwillige bijdrage. Op die manier kunnen ze zelf een som geld betalen om hun ecologische voetafdruk te verbeteren. En de luchtvaartmaatschappij wil dat doen aan de hand van betaalverzoekjes via WhatsApp.
Vanaf volgend jaar begint KLM met het versturen van WhatsApp-berichten naar sommige passagiers. Dat doet de luchtvaartmaatschappij om passagiers bewust te maken van wat hun impact is op het klimaat. Via het berichtje worden de deelnemers rechtstreeks doorverwezen naar hun bank om een overschrijving te doen.
Testperiode
“Het zal een test zijn om te kijken of onze reizigers het waarderen”, vertelt een woordvoeder van KLM aan RTL Nieuws. De berichten zullen alleen maar naar een kleine groep mensen verstuurd worden. Zo krijgen enkel een aantal passagiers een betaalverzoek die nu ook al WhatsAppen met de luchtvaartmaatschappij. Dat doen ze om meer informatie te krijgen over hun vluchtgegevens of om te vragen naar hun instappassen.
De vliegtuigmaatschappij ziet dat steeds meer mensen hun uitstoot willen compenseren. Vorig jaar betaalden er 88.000 mensen voor hun CO2-compensatie. Dat lijkt nog een behoorlijk aantal. Maar die 88.000 is een peulenschil in vergelijking met de 34,2 miljoen mensen die de maatschappij vervoerde. Voor dit jaar hoopt KLM op een verdubbeling van dat aantal. Maar die cijfers volgen later pas.
Bomen planten
KLM hoopt dat volgend jaar meer passagiers hun CO2-uitstoot zullen compenseren. Uit een poll bij 400 reizigers bleek dat 39 procent ervoor openstaat om volgend jaar een steentje bij te dragen voor het milieu. Maar dat aantal zou in ieder geval uniek zijn.
Verschillende luchtvaartmaatschappijen doen al langer inspanningen voor het milieu. Vaak kan je tijdens je boeking dan ook een vakje aanvinken waardoor je een extra bedrag betaalt voor je milieu-uitstoot. KLM heeft die optie al sinds 2008. Het geld dat de maatschappij daarmee ophaalde, werd voor verschillende doelen gebruikt. Zo financierde KLM de biogascentrales in India en de duurzame cacaoproductie in Latijns Amerika.
Sinds 2017 houdt de maatschappij zich nog maar met één doel bezig. Dat is een project in Panama waarbij bepaalde gebieden herbebost worden. Volgens KLM zijn er in totaal al 678.000 bomen geplant.