KLM zet stap in goede richting: één vlucht minder op de route Amsterdam-Brussel

A plain white fuselage passenger airplane without logo during takeoff in the Dutch capital, Amsterdam Schiphol International Airport AMS / EHAM in the Netherlands during a cloudy day. The aircraft is an Embraer ERJ-195LR Long Range, has the registration EI-GGA, belongs to the Irish Stobart Air Airline and is leased to KLM Cityhopper. (Photo by Nicolas Economou/NurPhoto via Getty Images)

Flight shaming, een term die steeds vaker opduikt in 2019. Dat wil zeggen dat je scheef bekeken wordt als je vaak een vliegtuig neemt. KLM lijkt daar gehoor aan te geven, want de vliegtuigmaatschappij schrapt vluchten tussen Amsterdam en Brussel.

Anno 2019 proberen we ons steeds meer bewust te worden van de uitstoot die een vliegtuig met zich meebrengt. De term flight shaming wordt ook steeds populairder wat wil zeggen dat het not done is om een vliegtuig te nemen. Vliegtuigmaatschappij KLM geeft daar gehoor aan. Zij schrappen namelijk vluchten op de lijn tussen Brussel en Amsterdam.

Eén van de vijf vluchten wordt geschrapt

De maatschappij schrapt één van de vijf vluchten die dagelijks vliegen tussen onze en de Nederlandse hoofdstad. In plaats daarvan zal KLM een vervangende trein inleggen. Het bedrijf werkt daarvoor samen met Thalys en de NS. Daardoor zullen ongeveer 13.000 passagiers de trein nemen in plaats van het vliegtuig.

De trend dat vliegtuigmaatschappijen korte afstandsvluchten afschaft, zien we wel vaker. Tui besloot namelijk vorige week dat alle vluchten tussen Schiphol en Parijs zullen verdwijnen. Dat doet de maatschappij omdat het begaan is met de CO2-uitstoot.

25 keer minder CO2-uitstoot

De nieuwe regeling van KLM gaat in maart volgend jaar van start. Maar de maatschappij blijft wel nog vier keer per dag de route Amsterdam-Brussel gebruiken. Maar KLM zegt dat ze die vluchten op termijn willen afbouwen.

Passagiers zullen weinig hinder ondervinden van de nieuwe regeling. De vlucht die ’s avonds rond 17 uur vanuit Amsterdam vertrekt wordt vervangen door een trein die een half uur later vertrekt richting Brussel. De rit duurt amper een uur langer. Dat lijkt ons geen grote prijs als je weet dat je maar liefst 25 keer minder CO2 uitstoot in vergelijking met dezelfde route via het vliegtuig.

Gesponsorde artikelen