Naar aanleiding van de huidige omstandigheden omtrent de Black Lives Matter-beweging besloot speelgoedbedrijf LEGO om de reclame van al het politie-gerelateerd speelgoed tijdelijk te pauzeren. Het bedrijf doneert in die sfeer ook 4 miljoen dollar (3,5 miljoen euro) aan “organisaties die instaan voor de ondersteuning van zwarte kinderen en het opvoeden van alle kinderen over rassengelijkheid”.
LEGO vraagt aan al zijn marketeers om de reclame van bepaalde bouwsets zo snel mogelijk te verwijderen van sites en marketing. Dat doen ze ter nagedachtenis van George Floyd en de Black Lives Matter-beweging.
Steun
LEGO staat als één blok achter de Black Lives Matter-beweging. Na een plundering van een LEGO-winkel, besloten ze wel een heel opvallende actie te ondernemen. Alle marketeers die een samenwerking met het speelgoedbedrijf hebben, kregen een mail waarin ze vragen om de reclame van bepaald speelgoed tijdelijk te pauzeren. Er werd een lijst meegedeeld met de 30 bouwsets die dus even uit beeld moeten blijven. In die lijst zitten onder andere een politiestation, een brandweerkazerne, een politiewagen en handboeien. Een opmerkelijke set in de lijst is die van het Witte Huis. LEGO maakt duidelijk dat ze het speelgoed nog steeds verkopen, maar dat ze uit respect even stoppen met die specifieke reclame.
4 miljoen dollar
Eerder deze week gaf LEGO nog een verklaring naar aanleiding van de huidige gebeurtenissen in Amerika: “Onze missie is om de bouwers van morgen te inspireren en te ontwikkelen, en dat houdt ook in dat we ze moeten inspireren om tolerant, inclusief en vriendelijk te zijn. Er is meer te doen en als een kleine stap doneren we 4 miljoen dollar aan organisaties in de VS die zich inzetten voor verenigingen die zwarte kinderen steunen en iedereen die alle kinderen opvoeden over tolerantie en rassenongelijkheid. We hebben alle marketing via onze eigen kanalen gepauzeerd als reactie op de tragische gebeurtenissen in de VS.”