‘Liefdestips Aan Mezelf’: Uit deze reeks spreekt veel zorg, dit is de reeks die wij in onze eigen jeugd gemist hebben

Wie onlangs op het filmfestival van Oostende rondliep zag daar ook regelmatig een bende jonge mooie mensen. Op het festival ging immers niet alleen het tweede seizoen van Hacked in première (binnenkort op Streamz), maar ook De Studio’s (VRT MAX) en onze favoriet: Liefdestips Aan Mezelf (GoPlay). Elke dag werd een nieuwe aflevering van die serie op GoPlay gepost waardoor ze nu al bijna achter ons ligt en we kunnen zeggen: dit is een zeer waardevolle serie.

Hoofdpersonage in Liefdestips Aan Mezelf is Olivia Jacobs, gespeeld door Gloria Monserez. Ze lijkt een gewone tiener die naar feestjes gaat en droomt van Max (Milton Riche), maar al snel merken we dat er meer aan de hand is. De moeder van Olivia (Joke De Bruyn die ook mee het scenario schreef) is immers opgenomen in een psychiatrisch centrum na een suïcidepoging en werkt daar hard aan haar depressie en afhankelijkheidsproblematiek aan kalmeermiddelen. Daardoor woont Olivia nu opnieuw bij haar vader (Jelle De Beule), plusmoeder (Eva Kamanda) en stiefzus (Maïmouna Badjie) met wie ze een slechte band heeft. Gelukkig staat Billie (een prachtige rol van Jean Janssens) altijd aan Olivia’s zijde, als eeuwige steun en toeverlaat.

© GoPlay

Laat me even overgaan naar de ik-vorm voor de volgende paragraaf: deze tekst werd getypt door een 36-jarige man, ik ben dus niet meteen de doelgroep die de makers van Liefdestips Aan Mezelf in gedachten hadden. En toch zou ik gewild hebben dat er in mijn jeugd een serie als deze bestaan had. Als jonge tiener ben ik immers zelf in een depressie afgegleden, maar had ik de woordenschat niet om te praten over wat ik voelde of dacht. Laat staan dat ik wist wat er met me aan de hand was of dat er zoiets bestond als een psychiatrisch centrum. Een reeks als Liefdestips Aan Mezelf is dus in de eerste plaats goed gemaakt, maar kan er ook voor zorgen dat jongeren gaan beseffen wat er met hen aan de hand is én toont meteen ook de weg naar waardevolle informatie.

Samenwerking met Te Gek!?

Uit Liefdestips Aan Mezelf spreekt vooral veel zorg. Niet alleen worden er voor het begin van elke aflevering trigger warnings getoond, op de aftiteling wordt ook verwezen naar de zelfmoordlijn én naar een speciaal door Te Gek!? opgezette website. Wie die link volgt leest het volgende: “De serie gaat over liefde en geestelijke gezondheid. Over hoe je soms probeert te ontsnappen aan kopzorgen door te vluchten in de liefde of aandacht van anderen. Roepen bepaalde afleveringen uit deze serie vragen bij je op? Te Gek!? belicht per aflevering enkele vragen en/of thema’s die aan bod zijn gekomen.” Waarna een prachtig overzicht volgt van thema’s, vragen en antwoorden per aflevering.

Er worden moeilijke thema’s aangeraakt in afleveringen die variëren van de 16 tot de 23 minuten en toch hebben we niet het gevoel dat de complexe thema’s die aan bod komen (te) snel afgehandeld zijn geweest. Dat is knap, als je eens nagaat hoe veel er voorbijkomt: de onzekerheid van Olivia jegens jongens, haar eerste keer seks, (on)veilige seks, slechte hechting die impact heeft op je latere relaties, de kans op een blaasontsteking na seks, de gevaren van druggebruik en Billie die twijfelt over hun identiteit.

© GoPlay

De grote troef van Liefdestips Aan Mezelf is dat die thema’s de plot worden binnengebracht zonder dat het ooit belerend of geforceerd aanvoelt. De dialogen voelen natuurlijk aan en de emoties lijken oprecht. Gloria Monserez bewijst trouwens dat haar carrière als schermgezicht in Hotel Romantiek (Eén) en presentatrice van The Voice Van Vlaanderen (vtm) een rol als deze niet in de weg hoeft te staan.

Het is ontroerend om te zien hoe klein Monserez zich kan maken wanneer Olivia geen idee heeft hoe ze met haar vader een gesprek moet aangaan. Ze kan niet uiten wat ze denkt en voelt tegenover haar huisgenoten en besluit dan maar om helemaal te zwijgen. Het is ook mooi om te zien hoe het eendimensionale beeld dat we van die vader via Olivia krijgen in de latere afleveringen wordt bijgesteld. Want uiteindelijk is het voor hem ook niet zo makkelijk geweest en doet hij ook alleen maar zijn best.

Charlie Dewulf

Het is een ongelukkig toeval geweest, maar het doet ons respect voor dit werk alleen maar toenemen: al vijf jaar werkte regisseur en scenarist Dewulf aan deze reeks, maar tijdens het draaien van de reeks begon het persoonlijke leven van Dewulf helaas erg op dat van Olivia te lijken. In een pakkend interview in De Morgen vertelde Charlie dat in de periode waarin die (Dewulf is non-binair) het scenario aan het herschrijven – januari tot mei 2022 – was hun vader drie suïcidepogingen gedaan heeft. Hun moeder werd in dezelfde periode – net als de moeder van Olivia in de reeks – opgenomen in een psychiatrisch centrum. In juli van vorig jaar stapte ze uit het leven. Tijdens de montage van de reeks enkele maanden later verloor Charlie ook nog eens hun vader aan suïcide.

Laat de woorden inzinken. Het is niet te bevatten hoe het Charlie nog gelukt is om deze reeks tot een goed einde te brengen. Dat zou al een wonder geweest zijn bij elke andere klus, bij een werk dat thematisch ook nog eens zo dichtbij komt als Liefdestips Aan Mezelf, mag het gerust een mirakel genoemd worden.

Hoewel we dus niet kunnen bevatten hoe moeilijk het geweest is: ook rond deze thematiek zit dezelfde zorgvuldigheid in de reeks. Een suïcidepoging in je directe omgeving gaat immers nog al te vaak gepaard met een schuldgevoel bij wie achterblijft. Was het niet gebeurd als je meer had gedaan? Als je er meer was geweest? Wat heb je misschien gemist?

Dat schuldgevoel leeft ook bij Olivia: ze gaat iedere dag op bezoek bij haar moeder. Ze legt het zichzelf op, als een opdracht aan zichzelf, hoewel ze niet weet of het wel goed is voor haar eigen mentale gezondheid. “Ik moet daar naartoe, als ze zelf niet beter wil worden”, zijn Olivia’s letterlijke woorden in E05. Waarna Silas (Nathan Naenen), de sidekick van haar vader, antwoordt met “En sinds wanneer zijn de kinderen verantwoordelijk voor de keuzes van hun ouders?

Belang van een goed gesprek

Een bloedmooie zesde aflevering heet “Plassen na seks”, maar gaat eigenlijk over het belang van een goed gesprek. Met haar vader kan Olivia voor het eerst het gesprek aangaan tijdens een repetitie voor een televisieuitzending, wanneer er een denkbeeldige muur tussen haar en hem staat. In dezelfde aflevering voert Olivia in een grijze archiefkast een prachtig gesprek met Billie waar die voor het eerst de woorden “Ik denk dat ik non-binair ben” uitspreekt.

© GoPlay

De uitwerking van de thema’s, de getalenteerde jonge cast, de regie van Charlie Dewulf, de soundtrack van Promis3 en de kostuums van Farah El Bastani: alles aan Liefdestips Aan Mezelf klopt. En vergis je niet: ook in deze reeks wordt er gefeest, gemuild en geëxperimenteerd met drugs, maar terwijl 2DEZIT (Streamz) daartoe beperkt bleef, gaat deze reeks emotioneel veel dieper.

De grootste boodschap is: praat met elkaar. Nogmaals: ik had graag een reeks als deze gehad in onze eigen jeugd.

Liefdestips Aan Mezelf is te bekijken via GoPlay, de beta-apps of de zenderzone op de tv-box van Telenet.