Luchthaven Zaventem staat opnieuw onder maximale druk, Europese Commissie lacht argumenten Peeters (CD&V) weg

Luchthaven Zaventem staat opnieuw onder maximale druk, Europese Commissie lacht argumenten Peeters (CD&V) weg

De tijdbom voor Zaventem, strengere Brusselse geluidsnormen, tikt opnieuw. Het was federale vicepremier Kris Peeters (CD&V) die de Brusselse regering had tegengehouden: “Ze zijn niet in orde met Europa”, had hij gezegd. Maar de Europese Commissie ontkent dat nu. En dus tikt de tijdbom luider dan ooit, want op 22 februari gaan de strengere geluidsnormen van kracht. 

Mag er vanaf 22 februari niet meer gevolgen worden tussen 23 ’s avonds en 7 uur ’s morgens? De kans is bijzonder groot geworden, als Brussel voet bij stuk houdt en z’n strengere geluidsnormen voor vluchten boven de hoofdstad van kracht laat worden. En dat betekent een zware klap voor Brussels Airlines, maar ook Thomas Cook Airlines en Fly TUI, die op die uren vliegen. De economische schade en het verlies aan jobs kan bijzonder groot zijn.

Maar de Brusselse regering speelt het spel tot nu toe erg hard: ze gebruiken de geluidsnormen om de federale minister François Bellot (MR) te dwingen een nieuwe vliegwet te maken. Want daarin wordt het kader voor nieuwe vliegroutes gegeven. Alleen kan zo’n nieuwe vliegwet er niet op een drafje komen. En zelfs als die klaar zou zijn, duurt het maanden om vliegroutes te wijzigen. En ook: Bellot kan wel de vliegroutes wijzingen, maar heeft uiteindelijk geen enkele greep op de geluidsnormen. Want die worden per gewest bepaald, en dus bij Brussel.

Een echte klotedossier

Het dossier zat muurvast, want de Vlaamse regering riep een belangenconflict in. Dat maakte dat de Brusselse regering hoe dan ook moest wachten om die geluidsnormen in te voeren. Tot 22 februari dus. Want dan loopt die procedure af, en mogen ze hun strenge geluidsnormen doorduwen.

Vorige week leek Kris Peeters (CD&V) plots het dossier te kunnen ontmijnen. Want Brussel had de juiste regels niet gevolgd bij het aanmelden van de nieuwe geluidsnormen aan Europa, zo stelde Peeters. Brussel moest dus opnieuw z’n huiswerk maken, en dat zou hoe dan ook drie maanden tijd kopen voor iedereen.

Alleen, dat blijkt nu niet te kloppen. Want de Europese Commissie geeft Peeters ongelijk. Er is geen Europees probleem, laat staan uitstel voor de invoering van de strenge Brusselse geluidsnormen. “Een non-verhaal”, zegt de Europese Commissie in De Tijd nu op de beweringen van Peeters. “Er is geen enkele indicatie dat de Brusselse wetgeving over de geluidsnormen in de praktijk ook maar enig obstakel opwerpt voor het vrij verkeer van goederen.”

Geen ‘Europese’ redding voor het dossier dus, waar de klok weer begint te tikken. Eigenlijk moeten de Brusselse, Vlaamse en federale regering zo snel mogelijk rond de tafel. En dat ligt politiek moeilijk. Want de centrumrechtse coalities in Vlaanderen en op federaal niveau, botsen met de Brusselse regering waarin PS en cdH domineren. Maar als ze elkaar niet vinden in een aantal cruciale dossiers in de rond rond de hoofdstad, waaronder Zaventem, dreigt een totale verlamming en veel economische schade.

epa

Gesponsorde artikelen