De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa dat onder andere Brussels Airlines in handen heeft, lanceert een charmeoffensief. In een brief aan premier Sophie Wilmès (MR) laat het bedrijf weten Brussels Airlines aan boord te willen houden ondanks het feit dat het verlieslatend is.
De luchtvaartsector is bijzonder zwaar getroffen door de coronacrisis. Er stijgen geen commerciële vluchten meer op en Brussels Airlines moest voor de coronacrisis al overgenomen worden door het Duitse bedrijf Lufthansa, omdat het verlieslatend is. Vorige maand liet Lufthansa het dochterbedrijf German Wings nog vallen en er werd gevreesd dat Brussels Airlines de volgende zou zijn.
Geen politieke inmenging
Lufthansa-ceo Carsten Spohr heeft nu een brief gestuurd naar premier Sophie Wilmès (MR). Dat meldt de VRT. Daarin zegt Spohr dat hij Brussels Airlines niet zomaar laat vallen en graag aan boord van de groep wil houden. Spohr wijst er wel op dat daar geld voor nodig is en dat hij rekent op de lokale overheden voor steun. Dat geld zou enkel gebruikt worden voor Brussels Airlines en dus niet voor de andere dochterbedrijven van Lufthansa.
Ook beargumenteert Spohr dat het overleven van Lufthansa “de oneerlijke concurrentie uit de Golfstaten” (Emirates, Qatar Airways, Etihad) moet tegengaan. Aan de andere kant kan er voor Lufthansa geen sprake zijn van een aandelenparticipatie van de Belgische staat. Het Duitse bedrijf is als de dood voor politieke inmenging en denkt eerder aan “een lening onder voorwaarden” van ons land. Eerder was er even sprake van een ‘hernationalisering’ van Brussels Airlines, maar dat wil Lufthansa blijkbaar dus te allen prijze vermijden. De Franse en Nederlandse regering pompten eerder al 11 miljard euro in Air France-KLM.
Verdubbeling van aantal passagiers
Spohr had het ook over het belang van Brussels Airlines in connectievluchten met Afrika. Bovendien speelt Brussel een belangrijke rol in de plannen van Lufthansa. Zo investeerde het Duitse bedrijf de afgelopen jaren zo’n 400 miljoen euro in Brussels Airlines. Daarmee wist moederbedrijf Lufthansa het aantal passagiers te verdubbelen tot meer dan tien miljoen per jaar en kwamen er een honderdtal nieuwe jobs bij.