Maak alle leasewagens verplicht elektrisch: CD&V komt met radicaal plan voor groenere auto’s

Terwijl Vlaams minister van Energie Bart Tommelein (Open Vld) triomfantelijk communiceert over elektrische wagens (“We zitten aan de Europese top”), zet CD&V hem met de voetjes op de grond. Neen, we zijn er nog lang niet, met 0,28 procent van het nieuwe wagenpark. En dus moeten we denken aan radicale maatregelen. Zoals ALLE bedrijfswagens elektrisch tegen 2025.

“We staan op de derde plaats in de Europese Unie”, is de positieve spin die Vlaams minister van Energie Bart Tommelein (Open Vld) wil geven aan ons elektrisch wagenpark. Want het ‘goede nieuws’ was dat we binnen Europa voorop lopen met elektrische wagens en wagens op gas. Er rijden nu 5.194 elektrische wagens in België, waarvan 3.732 in Vlaanderen. En zo staan we binnen de Europese Unie op de derde plaats.

Maar voor CD&V en hun specialist Robrecht Bothuyne in het Vlaams parlement is dat niet genoeg. Hij wil veel radicalere maatregelen. Want de bittere realiteit is dat, met het autosalon dat net gepasseerd is, diesel en benzine nog steeds the king zijn. Een kleine fractie, slechts 0,28 procent van alle nieuwe wagens die vorig jaar werden ingeschreven zijn elektrisch.

Volgens Bothuyne moet dat aandeel op z’n minst naar 3 procent. En de oplossing ligt voor de hand: de bedrijfsauto’s. Die maken zo’n 15 procent uit van heel het wagenpark, met 830.500 voertuigen op een totaal van 5,56 miljoen personenwagens. Bovendien zijn het allemaal relatief nieuwe wagens: na vier jaar is een lease meestal ‘op’ en wordt de wagen tweedehands verkocht. Een ‘vernieuwing’ van het totale wagenpark in België gebeurt dus voor een deel in dit segment.

De oplossing: de leasewagens

Volgens CD&V zal dat aantal alleen maar blijven toenemen. En dus is het dé sleutel om echt aan vergroening van het wagenpark te doen. “Firmawagens gaan niet verdwijnen, toch niet op korte termijn. Wij stellen daarom voor dat de leasingmaatschappijen hun vloot vergroenen via een afbouwscenario voor klassieke wagens, zodat ze vanaf 2025 alleen nog elektrische of andere zero-emissievoertuigen aanbieden. Op die manier kan het aantal elektrische auto’s vlot stijgen én geven de leasingbedrijven het goede voorbeeld”, zo zegt hij aan Het Laatste Nieuws.

Het is meteen de opvallendste maatregel die Bothuyne voorstelt. Maar hij heeft nog meer plannen in z’n koker: andere premies voor de wagens, waarbij dure Tesla’s hun premies verliezen, maar goedkopere elektrische wagens meer steun krijgen. Want iemand die meer dan 60.000 euro voor zo’n Tesla of andere electische luxewagen doet dat niet omdat hij 1.000 euro premie krijgt. Maar voor wagens goedkoper dan 41.000 euro maakt die 1.000 euro soms wel een verschil. Verder wil hij meer laadpalen, een eerlijke faire prijs die palen én een app waarop alle Vlaamse laadpunten zijn aangeduid.

Meer
Lees meer...