De Brusselse Amira Daoudi is populair in de filmwereld. Ze ontwierp de meeste Belgische filmposters waaronder die van ‘Patser’, ‘Rundskop’, ‘Black’, en nog veel meer. Ze is amper dertig jaar, maar al acht jaar de meest gevraagde affichemaakster van België.
Ben je fan van Belgische films? De kans is groot dat de affiche gemaakt is door Amira Daoudi. Ze heeft de laatste acht jaar al meer dan 120 posters gemaakt voor fictiefilms, documentaires en kortfilms. Acteurs en actrices zijn dan ook super fan van haar. De redactie van de VRT sprak met haar in een interessant artikel.
Maar eerst begon ze in de reclame-industrie. Ze besloot een carrièreswitch te maken toen ze op haar 23ste een fantastische kans kreeg. Regisseur Gust Van den Berghe vroeg haar de affiche te ontwerpen voor zijn debuutfilm ‘Little Baby Jesus of Flandr’. De film werd een groot succes in Cannes, waardoor haar poster ook redelijk wat fame kreeg.
Zo ziet het eruit:
In haar herenhuis in Sint-Gillis komen de kleine kunstwerken tot stand met hulp van een assistente in haar Studio Daoudi. De film ‘Rosie & Moussa’ van Dorothée Van Den Berghe is nu te zien in de cinemazalen en ja hoor, ook die poster heeft ze gemaakt. Ze brengt hierbij de groeiende vriendschap tussen twee Brusselse kinderen sterk in beeld.
Het woord ‘groeien’ bedoelt ze letterlijk, want de kinderen zijn groter dan de gebouwen.
Amira’s geheime wapen
Creatief zijn is niet voor iedereen weggelegd, dus wat is precies Amira’s geheim wapen? Goede research natuurlijk! Ze bekijkt elke film, gevolgd door een sterke koffie. Ze verzamelt zoveel mogelijk inspiratiebronnen zoals filmbeelden, soundtrack en de regisseur. Eenmaal ze begint met de digitale schetsen, wacht ze nooit te lang om de eerste ontwerpen aan de regisseur te laten zien.