Er is de laatste dagen heel wat verwarring over pop-upmeldingen van Facebook en/of Instagram. Gebruikers krijgen daarbij de keuze om ofwel te betalen ofwel expliciet de toestemming te geven om hun gegevens te gebruiken voor gepersonaliseerde reclame. Dit is wat er aan de hand is.
Waarover gaat het? Europese gebruikers van Facebook en Instagram krijgen deze week een pop-upmelding te zien als ze de applicatie openen. Daarop staat dat ze “een keuze moeten maken over advertenties”. Vervolgens vraagt de applicatie of je je wil abonneren of de producten gratis wil blijven gebruiken, met advertenties.
- Wie voor dat eerste kiest, zal zijn betalingsgegevens moeten doorgeven. Doe je dat via internet dan betaal je 9,99 euro per maand, via de App Store op iOS en de Play Store op Android betaal je 12,99 euro per maand. Dat prijsverschil komt door de kosten die Apple en Google aanrekenen. Voorlopig is dat voldoende voor alle accounts op Instagram en Facebook die aan dezelfde gebruiker gelinkt zijn, maar vanaf 1 maart 2024 moet je nog eens extra betalen voor extra accounts.
- Wie voor dat laatste kiest, moet er daarna expliciet mee akkoord gaan dat Meta, het moederbedrijf van Facebook en Instagram, gegevens gebruikt voor twee zaken: Cookies voor hun producten en – belangrijker – advertenties. Kort samengevat: als je voor deze optie kiest, blijf je Facebook en Instagram gewoon gebruiker zoals je dat hiervoor al deed.
Waarom doet Meta dit?
- De beslissing van Meta om een betalend abonnement door te voeren, komt voort uit een aanhoudende strijd met Europa. Die vindt dat het bedrijf de regels rond privacy namelijk aan zijn laars lapt door gegevens van gebruikers te gebruiken voor gepersonaliseerde reclame. Meta registreert namelijk al je gegevens en je gedrag op hun applicaties om klanten zo veel gerichter te laten adverteren. Naar eigen zeggen gebeurt dat volledig anoniem.
- Door nu een (betalend) alternatief aan te bieden, hoopt Meta die verstrengde regels te ontwijken. Gebruikers die niet willen betalen, geven namelijk expliciet hun toestemming om hun gegevens te laten gebruiken. De kans dat deze maatregel voldoende zal zijn om te ontsnappen aan straffen van Europa is echter klein. De Europese privacywaakhonden willen dat Meta volledig stopt met gepersonaliseerde advertenties en dus geen gegevens van gebruikers meer verzamelt. Op die manier kunnen adverteerden echter veel minder gericht reclame maken en zal Meta miljarden mislopen.