Messi zorgt in zijn eentje voor een stijging met 1.690% in aantal abonnees voor Apple TV+’s voetbalkanaal

Lionel Messi’s debuut in de Amerikaanse voetbalcompetitie MLS (Major League Soccer) zorgde voor de grootste toename ooit op één dag opgetekend van abonnementen op Apple TV+s MLS Seasonal Pass.

Waarom is dit belangrijk?

Messi bevestigt zijn status als 'content creator'. Hij, niet direct zijn team Inter Miami, trekt nieuwe abonnees aan voor AppleTV+'s voetbalkanaal. Nu Messi als 'content creator' geremunereerd wordt, effent hij het pad voor grote veranderingen in de sportwereld.

In het nieuws. Liefst 110.075 kochten op 21 juli 2023 een MLS Season Pass, die via Apple TV+ toegang geeft tot de wedstrijden van de Amerikaanse voetbalcompetitie, schrijft Axios.

  • In de dagen voorafgaand aan het Amerikaanse debuut van de Argentijnse voetbalster tekenden gemiddeld 5.400 mensen voor de Season Pass in. Messi zorgde dus voor een stijging van 1.690%.
  • Op 25 juli speelde Messi zijn tweede wedstrijd voor Inter Miami. Toen namen nog eens 65.000 mensen een abonnement op de MSL Season Pass.

Zoom in. Apple sloot begin dit jaar met de MLS een deal van 10 jaar. Het betaalde 2,5 miljard dollar om de streamingservice van de competitie aan te bieden.

  • De MLS Season Pass geeft geen toegang tot de programma’s van Apple TV+. Abonnees van de streamingdienst krijgen wel een kleine korting als ze het voetbalaanbod erbij nemen.
  • Streamingsdiensten bestuderen op welke manier ze meer live sport aan hun diensten kunnen toevoegen. Dit omdat tv-kijkers hun dure kabelpakketten steeds vaker inruilen voor goedkopere streamingalternatieven.

Voetballer, maar vooral ‘content creator’

Zoom out. Van Messi werd verwacht dat hij de kijkcijfers van MLS-wedstrijden op Apple TV aanzienlijk zou verhogen. De Argentijn lost die verwachting wel degelijk in. Hij krijgt dan ook een deel van de inkomsten uit de abonnementen op de MLS Season Pass.

  • Focuste de sportwereld in eerste instantie vooral op de bedragen die Messi in de VS gaat verdienen, dan wordt hij een van de eerste spelers die wordt geremunereerd als ‘content creator’. Op die manier effent hij het pad voor grote veranderingen in de sportwereld.
  • Het Messi-precedent maakt dat deze grote sterren in de toekomst hun agenten en managers zullen vragen: “Hoe sluit ik een deal zoals Messi, want ik ben een van de belangrijkste contentmakers in mijn competitie?” 
  • Komt daarbij dat jongere generaties geneigd zijn spelers te volgen, eerder dan teams. Op termijn zullen de spelers dus belangrijker worden dan de teams. Ook de verkoop van tv-abonnementen en merchandise zal aan een speler, eerder dan aan zijn club verbonden zijn.

Meer
Lees meer...