Netflix heeft een deal gesloten met de NFL om live wedstrijden van de Amerikaanse footballcompetitie te streamen. De streaminggigant zal dit jaar twee wedstrijden uitzenden op Kerstmis, met meer wedstrijden in de komende jaren. Dit is een grote stap voor Netflix, dat zich tot nu toe niet veel met live sport heeft bemoeid.
De NFL is de populairste sportcompetitie in de Verenigde Staten, met miljoenen fans. De wedstrijden trekken jaarlijks hoge kijkcijfers en de rechten op uitzendingen zijn erg duur. In totaal zijn de uitzendrechten van de American Football-competitie 11 miljard dollar (10,1 miljard euro) per jaar waard. Door NFL-wedstrijden aan te bieden, hoopt Netflix zich een groter publiek in de VS aan te trekken.
Kerstmis
De deal tussen Netflix en de NFL omvat minstens vier wedstrijden, te beginnen met twee wedstrijden op Kerstmis 2024. Het gaat onder andere om de wedstrijd tussen de Pittsburgh Steelers en de Kansas City Chiefs. Die laatste is de huidige kampioen en de ploeg van Travis Kelce, de vriend van Taylor Swift.
In 2025 en 2026 zal er minstens één wedstrijd op Kerstmis op Netflix te zien zijn. De drie wedstrijden op Kerstmis trokken vorig jaar in de Verenigde Staten gemiddeld 28,7 miljoen kijkers. Hoeveel Netflix voor de deal heeft betaald, is niet bekend.
Netflix
Deze deal is een signaal dat Netflix serieus van plan is om meer in te zetten op live-inhoud. De streamingdienst heeft al eerder deals gesloten met WWE en organiseert comedyavonden. Daarnaast is er deze zomer ook de veelbesproken bokswedstrijd tussen Jake Paul en Mike Tyson.
Live-evenementen creëren volgens Netflix “culturele momenten” die veel aandacht trekken en nieuwe abonnees kunnen opleveren. Bovendien kunnen live-uitzendingen meer adverteerders aantrekken, wat belangrijk is voor Netflix nu het in de VS een goedkoper abonnement met reclame aanbiedt.
NFL
Voor NFL-fans in de VS wordt het steeds moeilijker om alle wedstrijden te bekijken. Naast de traditionele televisiepartners zijn er nu ook vier streamingdiensten die NFL-wedstrijden uitzenden: Netflix, Peacock, Amazon en ESPN+. Om volgend seizoen alle wedstrijden te kunnen zien, zouden fans in de VS 855,86 dollar (787 euro) moeten neerleggen.