Netflix heeft de trailer gelost voor de nieuwe docureeks Big Vape: The Rise and Fall of Juul. Zoals de titel al doet vermoeden, zal de documentaire dieper ingaan op vapen en dan vooral het merk Juul. Wat begon als een sprookje voor de twee studenten achter het merk, groeide uit tot een gigantische epidemie van verslaafde jongeren en longziektes.
Volgende maand pakt Netflix uit met een documentaire over Juul, het bekende merk van e-sigaretten of vapes. Het merk kwam in opspraak doordat het zich in z’n advertenties richt op jongeren terwijl het gebruik van een e-sigaret verslavend kan zijn en kan leiden tot longziektes.
Big Vape: The Rise and Fall of Juul
In de trailer voor Big Vape: The Rise and Fall of Juul krijgen we te zien hoe de twee studenten James Monsees en Adam Bowen de Juul ontwikkelen om iets te doen tegen de rookverslavingen. Ze probeerden het product in de markt te zetten als hip en lieten zich bij hun advertenties inspireren door Apple. Daarnaast schakelden ze ook influencers in die de e-sigaret promootten op sociale media. En met succes want de Juul werd al snel razend populair.
Maar die populariteit zorgde al snel voor problemen. Want heel wat jongeren raakten verslaafd aan de e-sigaret die ook schadelijk bleek te zijn voor de gezondheid. Juul werd hiervoor uiteindelijk zelfs veroordeeld tot een schadevergoeding van maar liefst 438 miljoen dollar (411,7 miljoen euro) aan 33 Amerikaanse staten en Puerto Rico. De documentaire van Netflix zal dit volledige verhaal in kaart brengen met behulp van interviews met kenners en betrokken partijen.
Big Vape: The Rise and Fall of Juul is vanaf woensdag 11 oktober te zien op Netflix en zal bestaan uit vier afleveringen.