Nieuw op Netflix deze week: nieuwe series ‘The Duchess’ en ‘Julie And The Phantoms’, de cultfilm ‘Scott Pilgrim vs. The World’ en de documentaire ‘The Social Dilemma’ die toont hoe we verslaafd worden gemaakt aan sociale media

Vele filmsets en opnames van series hebben maandenlang stilgelegen door de coronacrisis en beginnen nu zeer voorzichtig weer op te starten. Vertragingen zijn dus te verwachten, maar Netflix heeft zo’n uitgekiend en allesomvattend langetermijnplan dat er bij hen nog geen spoor is van een opdroging van het aanbod. Dit is wat we deze week aanraden!

Series

De nieuwe Britse comedyreeks The Duchess heeft niets te maken met de gelijknamige film met Keira Knightley uit 2008. Hierin speelt Katherine Ryan een alleenstaande moeder die overweegt of ze nog een tweede kind wil maken met de vader van haar dochter Olive. Eén probleem: ze heeft nog maar weinig contact met de man in kwestie en ze leven niet bepaald op goede voet met elkaar. De producers achter deze reeks werkten ook mee aan Master Of None en The End Of The F***ing World, sua goeie referenties kan dat tellen.

In de negendelige reeks Julie And The Phantoms draait het allemaal om Julie (Madison Reyes). Sinds zij haar moeder verloren is, is haar passie voor muziek helemaal verdwenen. Op een dag vallen drie spoken, die uit het jaar 1995 komen, de muziekstudio van haar moeder binnen. De drie overhalen Julie niet alleen om weer muziek te maken, maar het vreemde kwartet besluit zelfs om samen een band op te richten.

Als er één Europees land productief is in de productie van Netflix Originals, dan is het wel Spanje. Nu is La Valla (The Fence) aan het aanbod toegevoegd, een serie die in Spanje al in januari te zien was, maar nu ook in de catalogus van Netflix wordt opgenomen. De serie speelt zich af in het jaar 2045, in een dystopisch Madrid waarin de ongelijkheid die in de stad heerst gesymboliseerd wordt door een hek.

Uit Frankrijk mogen we het tweede seizoen van de comedyreeks Family Buissness verwelkomen. Die draait rond een mislukte ondernemer die ontdekt dat Frankrijk de productie van wiet gaat legaliseren. De slager beslist dan ook nogal snel om zijn zaak om te vormen tot een coffeeshop. Al snel zakt de familie dieper en dieper weg in het wereldje van de handel in wiet.

We blijven in Europa voor de series deze week, want de Poolse reeks Signs is na het eerste seizoen in juli razendsnel voorzien van een tweede seizoen. Het moordmysterie speelt zich af rond een lijk dat wordt gevonden in het zogenaamde Uilengebergte. Al snel blijken er gelijkenissen te zijn met een oude onopgeloste zaak van tien jaar geleden. De zaak komt in handen van de nieuwe politiechef Trela.

Turkse series, ze doen het best goed op Netflix, alleen is het voor ons nog grotendeels onontgonnen terrein. Daar komt misschien verandering in met het tweede seizoen van de Turkse Netflix Original Atiye (The Gift), een reeks die bij zijn release op uitsluitend goeie reacties kon rekenen. Het verhaal draait rond de kunstenares Atiye die geheimen ontdekt op een Anatolische archeologische site die ook een link naar haar verleden blootleggen.

Films

https://www.youtube.com/watch?v=4Yq15X_gj9A&ab_channel=MVSRS

Bij de nieuwe film van de week zit ook een nagelnieuwe animatiefilm. In Pets United leiden een bijdehante straathond en een verwende kat een groep onwaarschijnlijke helden als de stad wordt overgenomen door de boosaardige burgemeester en zijn robotleger. Weinig onverwachts, maar wel vermaak voor het gehele gezin.

Ook de sequel van The Babysitter (2017) is gearriveerd. In deze film zagen we hoe Cole kon ontsnappen aan een sekte die onder de leiding stond van zijn babysit. In The Babysitter: Killer Queen probeert Cole die nare ervaringen te vergeten en probeert hij de gebeurtenissen een plaats te geven in therapie. En dan loopt hij zijn voormalige babysitter en haar vrienden weer tegen het lijf. Regisseur van dienst van deze horrorkomedie is opnieuw McG.

Een regisseur waar we iets meer vertrouwen in hebben, is Tom Ford. De modeontwerper maakt alleen een film als hij de drang niet kan weerstaan én zijn debuutfilm A Single Man (2009) is één van onze favoriete films aller tijden. Zijn tweede film kwam zeven jaar later. Nocturnal Animals draait rond de succesvolle kunstenares Susan Morrow (Amy Adams) die al bijna twintig jaar geleden haar man Edward Sheffield (Jake Gyllenhaal) verlaten heeft. Op een dag ontvangt ze echter een manuscript van haar man dat vreselijke herinneringen bij haar doet bovenkomen.

Xander De Rycke koos Scott Pilgrim vs. The World (2010) onlangs nog uit voor een speciale verjaardagsvertoning in Sphinx Cinema in Gent. Ook dit stukje cinema is immers al tien jaar oud. Baby Driver-regisseur Edgar Wright vertelt het verhaal van de 23-jarige Scott Pilgrim die stapelverliefd wordt wanneer hij Ramona Flowers ontmoet. Om een relatie met hem te kunnen gaan, vertelt Ramona, zal Scott eerst haar zeven Evil Exes moeten verslaan. Edgar Wright laat je nooit vergeten dat je naar de verfilming van een stripverhaal zit te kijken, maar net dat is ook de grote charme van deze film.

Ook toegevoegd: het oerklassieke Pride And Prejudice (2005) waarin we naar de wereld van Jane Austen worden verplaatst. De vijf zussen Bennett worden opgevoed met maar één enkel doel in het leven: het vinden van een geschikte man. Wanneer een rijke vrijgezel in de buurt komt wonen zijn de zussen dan ook meteen hoopvol.

Willen we ook nog aanstippen: Parenthood (1989), een genietbare komedie met Steve Martin en Mary Steenbruggen in de hoofdrol. Daarin volgen we drie generaties van de familie Buckman. Later werd de film ook nog bewerkt tot een zeer genietbare televisiereeks die zes seizoenen liep (van 2010 tot 2015), maar dit blijft het enige echte origineel.

Docu

Sociale media, we gebruiken ze allemaal en nog behoorlijk intensief ook. Dat maakt de documentaire The Social Dilemma er alleen maar interessanter op. Hierin wordt nagegaan hoe websites als Facebook, Twitter en Instagram werken. Daartoe spraken ze met een behoorlijke lijst insiders die kwamen aandrijven met rechtstreekse informatie van bij de monsterbedrijven. In gefictionaliseerde scènes wordt verbeeld hoe de bedrijven ervoor zorgen dat we voortdurend op onze telefoon zitten om hen informatie te bezorgen en advertenties te bekijken.

Netflix

Tom Waes passeerde er ook al eens tijdens een aflevering van Reizen Waes: Europa voor de aflevering “de achterkant van Spanje”, wat een knap stukje televisie opleverde, maar Netflix neemt ons vier afleveringen lang mee naar het Spaanse badplaatsje La Linea in La Línea: La Sombra del Narco. Het strand daar is één van de draaischijven in de Europese drughandel, wetshandhavers staan erbij en kijken ernaar.

Afsluiten doen we met het mooie verhaal van Craig Foster dat is vastgelegd in My Octopus Teacher. Om een burn-out te bestrijden begon hij elke dag in de zee van Zuid-Afrika te vrijduiken (met alleen een bril, vinnen en een snorkel) tot hij op een bepaald moment vergezeld wordt van een octopus. De twee krijgen een intieme en emotionele connectie en Foster besluit om eens te bekijken wat hij van zijn bijzondere vriend zou kunnen leren.

Voor wie nog meer inspiratie wil, is er onze lijst met de 50 beste series op Netflix.

Meer
Lees meer...