Nieuw op Netflix deze week: ‘Gotham’, Springsteen en Ellen DeGeneres komen erbij, ‘Birdman en ‘Bird Box’ zijn nieuwe films

Bruce Springsteen en Ellen DeGeneres zijn op Netflix te zien, Susanne Bier heeft in opdracht van Netflix de eerste horrorfilm gedraaid waarin Sandra Bullock de hoofdrol speelde, er is een nieuw seizoen van Gotham beschikbaar én Birdman, één van de beste films ooit, is nu op de streamingdienst te vinden. Of kort samengevat: het was weer een topweek op Netflix.

Series

Gotham is een stad van verderf, dat weten we sinds de gelijknamige serie. Gotham wilde nagaan wat er nodig is om iemand een alias aan te doen nemen, een cape aan te trekken, zichzelf Batman te noemen en de misdaad te gaan bestrijden. In seizoen vier heerst er chaos in Gotham omdat de politie de stad en zijn schurken niet meer onder controle heeft. Tegelijkertijd staat The Dark Knight, de jonge Bruce Wayne, klaar om in te grijpen en de stad opnieuw schurkvrij te maken.

Er zijn nog meer superhelden van DC terug te vinden in het aanbod van Netflix deze week, want zowel Black Lightning (S2E09) als Arrow (S7E09) hebben nog een laatste aflevering gekregen voor de winterbreak.

Verder verwelkomen we ook Parfum, een moderne Duitse bewerking van de bekende roman van Patrick Süskind.In deze bewerking is het verhaal verplaatst van het Frankrijk van de 18e eeuw naar een hedendaagse setting. Het verhaal draait rond zes kinderen die op school bevriend raken door hun passie voor geuren. Tot één van hen vermoord wordt en er allerlei geheimen boven water komen. In zes afleveringen wordt het politie-onderzoek gevoerd. Zeer benieuwd – maar ook een beetje bang – voor deze zesdelige reeks.

Film

Er zijn de afgelopen week ook een heel pak films toegevoegd, waarvan wij de twee meest interessante willen uitlichten. De eerste is Bird Box, een nieuwe Netflix Original met Sandra Bullock in de hoofdrol. Bird Box draait rond een mysterieuze kracht die de wereldbevolking stevig uitdunt: wie erdoor geraakt wordt krijgt voortdurend suïcidale gevolgen zodat er maar één zekerheid is en dat is dat de dood uiteindelijk wel zal volgen. Malorie (Sandra Bullock) kiest ervoor om met haar twee kinderen te vluchten naar de enige plek die nog veilig is. Sandra Bullock speelt met Bird Box voor de eerste keer in een horrorfilm en moest meteen zo’n 50% van de shoot geblinddoekt afwerken.

Regisseur Susanne Bier die ook al onder andere de uitstekende mini-reeks The Night Manager regisseerde baseerde zich voor deze film op het gelijknamige boek van Josh Malerman uit 2014 en wist naast Sandra Bullock ook nog Sarah Poulson en John Malkovich te overtuigen om mee te doen in haar nieuwe film.

De andere film die we willen aanstippen is er al eentje van een paar jaar oud, maar onverslijtbaar voor eeuwig.

Birdman (Or The Unexpected Virtue Of Ignorance) is één van onze favoriete films ooit. Alejandro G. Iñárritu won er vier Oscars en een pak andere prijzen mee. Michael Keaton zette zichzelf er opnieuw mee op de kaart en Emma Stone speelde er één van de rollen van haar leven in.

Het bijzondere van deze film is dat hij zo zorgvuldig gerepeteerd is dat hij de indruk geeft dat de film in één lang shot – en in het gezelschap van een zenuwachtige jazzsoundtrack – gefilmd is. Er zijn slechts zestien zichtbare cuts in de film. Alejandro G. Iñárritu verwachtte veel van zijn cast. Omdat hij in lange shots werkte moesten de acteurs tot vijftien pagina’s tekst in één keer neerzetten en tegelijkertijd was de choreografie van wat ze moesten doen en hoe en waar ze moesten lopen zo precies dat ze op bepaalde momenten op bepaalde aangeduide plekken moesten belanden.

Door op die manier te filmen kon er uit Birdman ook geen enkele scène geknipt worden, waardoor het script perfect in elkaar moest zitten vanaf de eerste keer. Birdman haalt heel veel thema’s aan waarover nog lang kan nagedacht worden: authenticiteit en ambitie, de verenigbaarheid of onverenigbaarheid van de twee, imago, de (onterecht) grote invloed van recensies en het harde leven van een acteur zijn er maar enkelen. Birdman draagt alles in zich waarom we van cinema houden en doet bij elke nieuwe kijkbeurt ons hart weer sneller slaan. Om dus maar even kort te zeggen: kijken die handel.

Muziek & Comedy

En tot slot komen we dan aan in de categorie Muziek & Comedy waarbij we bij elk van beide categorieën een grootheid op hun eigen domein willen belichten. Netflix weet stevig uit te pakken met een weergave van Springsteen On Broadway, de show die The Boss uiteindelijk 236 keer bracht op Broadway en waarbij hij nieuwe uitgeklede versies van zijn songs doorspekt met persoonlijke verhalen over zijn periodes van depressie, zijn jeugd, ouders, familie, het vaderschap en het Amerikaan-zijn.

In een 2,5 uur durende show zet Springsteen On Broadway een, zo hebben we het al vaker omschreven gezien, “nieuwe standaard voor de concertfilm.” Voor de fans van Springsteen en voor diegenen die zich al even afvragen waarom The Boss nu toch The Boss genoemd wordt.

En bij de comedy komen we bij Ellen DeGeneres uit. De legendarische Ellen die al een eeuwigheid haar eigen show heeft, heeft haar eerste comedyspecial in maar liefst vijftien jaar opgebouwd rond een eenvoudige vraag: kan een jarenlange televisiester nog wel goeie comedy brengen? Ze blikt terug op haar weg onderweg naar de roem en doet dat op een even ontroerende als hilarische manier.

Onze lijst met de volgens ons 50 beste series krijgt regelmatig een update. Een nieuwe kijktip opdoen kan dus altijd hier.

Meer
Lees meer...