Onwaarschijnlijkheid, dat is de bindende factor tussen de meest interessante nieuwe titels op Netflix van deze week: ‘Santa Clarita Diet’ en ‘On My Block’ waren redelijk onwaarschijnlijke Netflix-hits en hebben een nieuw seizoen, ‘Timeless’ is onwaarschijnlijk leuke popcornfun, ‘Osmosis’ is een Franse serie over een onwaarschijnlijk nieuw dating-experiment en dan is er nog een onwaarschijnlijk leuke documentaire over een kerel die op zoek gaat naar een kist die ergens begraven zou liggen op de Caribische eilanden met daarin voor 2 miljoen aan cocaïne. Fun, fun, fun!
Series
Het derde seizoen van Santa Clarita Diet volgde ongelooflijk snel na het tweede. Dat is te danken aan showrunner Victor Fresco die uit eigen beweging al aan een derde seizoen was beginnen schrijven. Een serie over iemand die sterft maar ook even snel weer opstaat uit de dood en daarna alleen nog naar mensenvlees snakt: het is één van die totaal onverwachte hits op Netflix, maar de show met Drew Barrymore (Sheila) en Timothy Olyphant (Joel) in de hoofdrollen doet het opmerkelijk goed.
Nu wil Sheila dat ook Joel een zombie wordt zodat ze samen tot in de eeuwigheid kunnen blijven verder leven, maar daar heeft Joel toch een beetje zijn twijfels bij. “Eens ik die beslissing heb gemaakt, kan ik niet meer terug”, zo horen we hem twijfelen. En ondertussen komt ook de buitenwereld meer en meer naar binnen. Fans van de eerste twee seizoenen zullen nu – komt ie – kunnen smullen van tien nieuwe afleveringen.Nog zo een onverwachte hit die toch heel erg onder de radar is gebleven is On My Block. De serie over vier tieners die in de binnenstad van Los Angeles naar een school gaan waar ze geconfronteerd worden met veel geweld sloeg heel erg aan bij een bepaalde doelgroep, zo won de reeks ook de prijs voor beste nieuwe serie op de Teen Choice Awards. Dat stemde Netflix zeer tevreden en dus mocht er een tweede seizoen gemaakt worden. De reeks werd ook heel erg geprezen voor zijn diverse cast en voor het aanbrengen van moeilijke thema’s met een flinke dosis humor.
Uit Frankrijk verwelkomen we deze week Osmosis, een serie waarin zeven mensen gevolgd worden die deelnemen aan een datingshow, op zoek naar de perfecte match. Ze doen dat niet alleen, maar wel met de hulp van het Artificial Intelligence-brein Martin. Door een blauwe pil in te nemen leggen ze hun lot in de handen van Martin. De dating-app die ze op hun smartphone installeren gaat vervolgens met hun datingleven aan de haal.De premisse van de reeks doet denken aan een show als Black Mirror die vragen stelt bij onze blinde overgave aan technologie. Zo wordt ook in de trailer van Osmosis benadrukt dat het hier draait om een experiment en dat er bij een experiment altijd dingen kunnen mislopen. En ook: liefde doet ook soms pijn en ook dat gevaar is niet weg te nemen. Uiteindelijk stelt Osmosis één centrale vraag: wat hebben we over om de ware liefde te vinden?
Eentje waar wij heel erg naar uitkijken is de Britse mini-reeks (bestaan er andere) Traitors waarin Emma Appleton een jonge vrouw speelt die anno 1945 in dienst treedt bij de Civil Service. Feef Symonds, zoals de jonge vrouw heet, is ambitieus en vindt de aanmoediging die ze zoekt bij haar Amerikaanse vriend. Uiteindelijk besluit ze om haar kar te keren en om te gaan spioneren voor de Amerikaanse overheid. De Amerikaanse overheid wil immers de nieuwe socialistische regering weghouden van de Sovjet-Unie, maar weet ook dat er een Russische agent is geïnfiltreerd in het hart van de Britse regering. Voer voor zij die The Americans missen.
En tot slot is ook het tweede seizoen van Timeless toegevoegd, een reeks waarin een historicus, een programmeur en een soldaat doorheen de tijd moeten reizen om een terrorist die een teletijdmachine heeft gestolen en de geschiedenis zodanig wil veranderen dat Amerika ophoudt te bestaan tegen te houden. We hebben de reeks zelf nog niet gezien, maar door Humo werd ze alvast bestempeld als “superieur popcornentertainment.”
Na het tweede seizoen werd de reeks stopgezet door zender NBC en werd het geheel afgesloten met een twee uur durende film op 20 december 2018. Er werd hier en daar geopperd dat de reeks wel opgepikt zou worden door Netflix en dat ze dan daar zou kunnen verder lopen, maar dat is tot op heden nog niet gebeurd.
Film
Voorop deze week staat de nieuwe film The Highwaymen met in de hoofdrollen twee van de beste fossielen: Woody Harrelson en Kevin Costner. Zij spelen in een redelijk lijvige film van 2 uur en 12 minuten twee geharde Texas Rangers die de taak krijgen om Bonnie & Clyde op te sporen.Het bijzondere aan Bonnie & Clyde is dat zij, ondanks hun criminele activiteiten, uitgegroeid zijn tot cultfiguren en zelfs enigszins tot de verbeelding blijven spreken.
In januari 2012 werden in Kansas City een machinegeweer en een enkelloops jachtgeweer geveild, die in beslag zouden zijn genomen bij een politie-inval in hun schuilplaats te Joplin (Missouri). De opbrengst was 162.000 euro.
En dan zijn er nog twee hele leuke films toegevoegd van enkele jaren geleden: Wonder Woman en Cars 3, beide uit 2017.
In Wonder Woman krijgen we het verhaal van Diana, een Amazone, die tot leven gewekt is uit klei door Zeus zelve. Ze is het enige kind op het eiland Themyscira, een eiland dat bewoond wordt door enkel vrouwen. Wanneer daar een man aanspoelt – de Britse spion Steve Trevor (Chris Pine) crasht er met zijn vliegtuig – hoort Diana van de Groote Oorlog in Engeland en besluit ze met Trevor mee te gaan om een einde te maken aan de oorlog door de god Ares te doden, waarna de mensheid weer goed en vredelievend zal worden.
Wonder Woman neemt zichzelf niet té serieus (een ziekte waar we eerdere superhelden al aan hebben zien lijden) en relativeert zichzelf ook niet dood, zoals Deadpool dat deed. De toon zit net goed en als Diana en Steve over het huwelijk praten moeten we oprecht lachen. Wonder Woman is comic relief met een boodschap met niet té veel actiescènes, maar ook niet te weinig. De laatste 20 minuten worden de clichés op elkaar gestapeld, maar tegen die tijd hebben we ons al twee uur lang geamuseerd.
Cars 3 leunt godzijdank opnieuw meer aan bij zijn eerste dan bij zijn tweede deel. Er wordt gefocust op de racecarrière van Lightning McQueen en de volgende afslag van het leven die op hem wacht.
In de film gaat Lightning McQueen de competitie aan met Jackson Storm. Hij is de eerste auto van een jonge garde die de fakkel komt overnemen van de auto’s die het racen op een ouderwetse manier aanpakken. Storm maakt zowel op als naast het circuit gebruik van de laatste nieuwe technologische snufjes en trainingstechnieken en racet met de hulp van wetenschap en statistieken, waar McQueen en zijn collega’s het op de ouderwetse manier aanpakken: kampioen worden doe je door veel te oefenen en vooral veel te racen.
Docu
En tot slot klinkt ook The Legend Of Cocaine Island nog veelbelovend. Het is een komische documentaire over Rodney Hyden, een doodgewone man die zijn bankrekening wel wat meer gespijsd zou willen zien en besluit om een urban legend na te jagen. Op een Caribisch eiland zou een kist met 2 miljoen dollar aan cocaïne zoek zijn geraakt, daarnaar trekt Hyden op zoek samen met enkele vrienden van hem, een vliegtuig, een piloot en een plan. En niets meer dan dat.
Theo Love, de maker van deze documentaire, had van in het begin al het plan om van deze film een spannende en komische film te maken die makkelijk wegkijkt en wil af van het idee dat documentaires saai en stoffig moeten zijn. Wel: dat plan is alvast geslaagd. Maar of de vrienden de kist met cocaïne ook effectief gevonden hebben gaan we hier natuurlijk niet verklappen.